دریافت مالیات آگهی‌ از روزنامه‌ها غیرقانونی است

دریافت مالیات آگهی‌ از روزنامه‌ها غیرقانونی است

جام جم آنلاین: مدیر مسوول روزنامه جام جم معتقد است که بسیاری از روزنامه‌ها با قیمت تمام شده‌شان به فروش نمی‌رسند و درآمد حاصل از آگهی‌ها را برای سایر کارهای فرهنگی هزینه می‌کنند، به همین سبب دریافت مالیات از روزنامه‌ها برای آگهی‌ها غیرقانونی است چراکه انتشار آگهی در چارچوب کار مطبوعات و بخشی از فعالیت‌های معمولی آن‌هاست.

“بیژن مقدم” با تاکید بر این که کاغذ ماده اولیه کار روزنامه است، گفت: روزنامه برای انتشار به سه مرحله تولید، چاپ و توزیع نیاز دارد که تمامی این مراحل بسیار هزینه دارند و مجموعه تمام این مراحل در قیمت روزنامه تاثیرگذار است.

وی با اشاره به آیین‌نامه وزارت صنعت و معدن و تجارت که در آن ۱۰ گروه کالایی برای تخصیص ارز دولتی مشخص شده است و کاغذ روزنامه در گروه ششم قرار دارد، اظهار کرد: در حال حاضر فقط به سه گروه اول ارز دولتی تعلق می‌گیرد و این به این معناست که ما باید کاغذ را با قیمت ارز آزاد تهیه کنیم.

مدیر مسوول روزنامه جام جم افزود: البته ما برای حل این مشکل ناامید نیستیم و گفت‌وگوهایی را با مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان اقتصادی انجام داده و امیدواریم با تدبیر آن‌ها و تجدید نظر در تصمیم قبلی مشکل حل شود.

مقدم با بیان این که مردم در حوزه فرهنگی کمتر هزینه می‌کنند و محصولات فرهنگی، سهم کمتری را در سبد خانوارشان دارند، تصریح کرد: به همین دلیل کوچکترین تغییری در قیمت روزنامه می‌تواند یک واکنش بزرگ را در پی داشته باشد.

مقدم اضافه کرد: مالیات در قانون به دو بخش قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده تقسیم می

شود که بند “ل” ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم و بند پنج ماده ۱۲ فصل دو مالیات بر ارزش افزوده، فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی را صریحا از پرداخت مالیات معاف اعلام کرده است.

وی افزود: متاسفانه در رابطه با قانون مالیات‌های مستقیم آئین نامه‌ای نوشته شده است که معافیت‌ها را مشروط کرده‌اند.

مدیر مسوول روزنامه جام جم با اشاره به اینکه تعاریف سلیقه‌ای و مختلف از قانون خلاف قانون است، گفت: قانون گذاری که مالیات را از دوش مطبوعات برداشته است، قصدش کمک به مطبوعات بوده و هر کاری غیر از این خلاف روح قانون است.

مقدم تاکید کرد: با توجه به ماده ۱۹ قانون مطبوعات، چاپ آگهی به طور طبیعی یکی از فعالیتهای مطبوعات است و درآمد حاصل از آگهی صرفا برای هزینه‌های روزنامه مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کسی از مسوولان سازمان امور مالیاتی حاضر به مذاکره در این مورد نیست، تصریح کرد: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دست به کار شود و ضمن گفت‌وگو با سازمان امور مالیاتی با طرح و تصویب موضوع در دولت مساله را شفاف سازی کند. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.