درگیری گوگل وچین؛ این بار بر سر موسیقی

جست‌وجو و دانلود موسیقی در چین از طریق سرویس گوگل مسدود شد.

گوگل در اقدامی جدید از این پس به کاربران چینی اجازه جست‌وجو و دانلود موسیقی از طریق سایت مخصوص خود را نخواهد داد.

موتور جست‌وجوی اینترنتی تاکنون در هیچ کشوری مثل چین اذیت نشده است.

دلیلش از دست دادن بازار میلیاردی چینی‌هاست که در جنگی ناتمام با رقیب اصلی خود در چین بنام بایدو (baidu) بازنده آن شده است.

در تازه‌ترین راند این نبرد، گوگل اعلام کرد ۱۹ اکتبر سرویس دانلود موسیقی خود را در چین می‌بندد.

سال گذشته بایدو با امضای قراردادی با شرکت وان استاپ چاینا (شریک تجاری کمپانی‌های موسیقی مانند یونیورسال، وارنر و سونی) دست به توزیع موسیقی در کشور خود کرد و با این کار عملا سرویس موسیقی گوگل را نابود کرد.

گوگل پیشتر به خاطر سانسور موسیقی توسط چین، از این کشور شاکی شده بود و حالا با دریافت ضربه فنی اقتصادی، دلیلی برای ماندن نمی‌بیند.

گوگل سرویس دانلود موسیقی خود در چین را سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی کرد و در سال ۲۰۱۰ بدلیل سانسور و قوانین دولتی چینی ابزار نارضایتی کرد.

البته همگان می‌دانند چین بزرگ‌ترین بازار اینترنتی دنیا را در اختیار دارد و گوگل علیرغم اشراف به این موضوعات، سایت خود را در هنگ کنگ مستقر کرد و همین عامل باعث توسعه بیشتر بایدو گردید.

بعدا سخنگوی غیررسمی گوگل در چین – یانگ ونلو- اعلام کرد شرکت متبوعش روی محصولات پر سود متمرکز خواهد شد و این در حالی بود که سرویس موسیقی در چین برای آنها سود زیادی نداشته است.

گوگل شاهد فیلتر شدن گوگل مپ، جیمیل و جست‌وجوی خود به تناوب در چین بوده و به همین خاطر روی گوگل هنگ گنگ سعی کرده واژه‌های فیلتر شده دولت چین را به کاربران اعلام کند.

اما مشتریان قدیمی چینی تا روز ۱۹ اکتبر می توانند به دانلود خود ادامه دهند.

نیم میلیارد چینی به اینترنت وصل بوده و از آن استفاده می‌کنند و دولت چین بر اساس قوانین داخلی سایت‌هایی مانند توئیتر، یوتیوب و فیس‌بوک را فیلتر کرده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.