دریاچه گدازه، پدیده ای حیرت انگیز از آتشفشان

آتشفشانها پدیده های جهانی هستند و در سایر کرات منظومه شمسی به ویژه سیارات مشابه زمین یک پدیده عادی محسوب می شود و آتشفشان بی شک در کیهان نیز رخ می دهد.

گونه ای از آتشفشان ها ˈ هاوایی ˈ نام دارد که به علت وجود میزان کم گاز در گدازه این نوع آتشفشان، فوران جریانی در آن دیده می شود. ماگمایی که به سطح می رسد، معمولا به صورت فواره یا چشمه های گدازه ای خارج می شود ، این نوع آتشفشان در جزایر هاوایی به تعداد زیاد یافت می شود.

در جزیره ایسلند نیز از این نوع آتشفشان دیده می شود ، این نوع آتشفشان، دارای دهانه ای وسیع بوده و مخروط آن شیب کم دارد گدازه های آن غالبا باریک هستند و پس از سرد شدن سنگهایی تیره رنگ، مثل بازالت ایجاد می کنند.

این نوع گدازه ها به علت گرانروی بسیار کمی که دارند، مانند سیل روان می شوند. این آتشفشانها از آنجایی که فاقد انفجارند ، لذا بمب آتشفشانی ، لاپیلی و خاکستر آتشفشانی نیز در این آتشفشانها دیده نمی شود.

در حال حاضر فقط پنج دریاچه گدازه های پایدار در جهان وجود دارد که عبارتند از ˈ ارتا آل ، در اتیوپیˈ ، ˈ کوه برزخ یا عالم ظلمات ، در جنوبگان ˈ ، ˈ کیلاوآ ، در آتشفشان هاوایی ˈ ، ˈ نیراگونگو ، در جمهوری دموکراتیک کنگوˈ و ˈ آمبریم ، در وانواتوˈ که تصاویرشان آورده می شود.

انتهای پیام /*

info@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. پویا:

    خیلی خوب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.