در انتخاب رشته کنکور سراسری خیالبافی نکنید ! + نکات مهم انتخاب رشته

مهلت انتخاب رشته کنکور ۹۱ در روز دوشنبه ۲۳ مرداد ماه به اتمام می‌رسد، بر این اساس مجازین به انتخاب رشته باید در روزهای آغازین هرچه سریعتر نسبت به انتخاب به رشته اقدام کنند تا در روزهای پایانی مجبور نشوند، این انتخاب سرنوشت ساز را با شتاب انجام دهند.

بر اساس توصیه سازمان سنجش، مجازین به انتخاب رشته از مشورت گرفتن از دیگران، دوستان، آشنایان، والدین، دبیران و مشاوران آموزش و پرورش، دانشجویان رشته یا رشته‌های مورد نظر و .. دریغ نورزند؛ اما در نهایت با برآورد همه اطلاعات و مشورت‌های دریافتی، تنها خودشان و با توجه به علاقه انتخاب رشته کنند؛ چون پس از پذیرفته شدن در یک رشته دانشگاهی، دیگران نیستند که با این رشته و مسائل و مشکلات احتمالی آن مواجه می‌شوند و تنها «شما» هستید که باید چند سال از عمرتان را در آن رشته سپری کنید.

 در انتخاب رشته خیالبافی نکنید

 در انتخاب رشته تحصیلی، به هیچ وجه خیالبافی نکنید و سعی کنید تنها واقعیت‌های موجود، شرایط شغلی و توان تحصیلی خودتان را در جامعه امروز در نظر بگیرید و در کنار آن از علاقه خود به یک یا چند رشته در این مرحله غافل نباشید.

انتخاب رشته را با شتاب انجام ندهید

بنابراین گزارش، باید در یک محیط و شرایط آرام و بی‌دغدغه، اقدام به انتخاب رشته کنید و هرگز این کار را با شتاب انجام ندهید، بلکه با حوصله فراوان و مطالعه دقیق اطلاعیه‌های سازمان سنجش راجع به انتخاب رشته که در سایت سازمان و همین طور پیک سنجش قابل دسترسی است، اقدام به انجام این کار کنید.

براساس اولویت علاقه انتخاب رشته کنید

 فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی در بردارنده ۱۰۰ گزینه انتخابی است، سعی کنید تمام موارد صدگانه را بر اساس اولویت علاقه و همچنین نمره و رتبه اکتسابی‌تان در زیرگروه‌های مختلف همراه با در نظر گرفتن مواردی چون بومی یا ناحیه‌ای بودن و … پر کنید.

ضمن آنکه دوری و نزدیکی کد رشته محل انتخابی تا محل زندگی خود و داشتن یا نداشتن امکانات رفاهی گزینه‌های مورد نظرتان از جمله داشتن یا نداشتن خوابگاه، غذاخوری و … را نیز در این مرحله در نظر بگیرید.

 نحوه تکمیل کد رشته‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته

 هنگام پرکردن فرم انتخاب رشته اینترنتی، اساس انتخاب رشته‌های تحصیلی را در آغاز با رشته‌ها، دانشگاه‌ها، مقاطع و همچنین دوره‌هایی قرار دهید که بسیار مورد علاقه شما هستند یا احتمال بسیار پایینی می‌دهید در یکی از آنها پذیرفته شوید؛ سپس به انتخاب رشته‌هایی بپردازید که احتمال قبولی شما در آن انتخاب‌ها به طور نسبی بیشتر است و دست آخر به انتخاب سایر مواردی بپردازید که احتمال قبولی شما در آن موارد بسیار بالاتر از سایر انتخابهای شماست، به طور مثال در انتخابهای صد گانه در مورد رشته‌ها، تقدم انتخاب از سوی تمام داوطلبان مجاز به انتخاب رشته با رشته‌های پرطرفدار است و در مورد دانشگاه‌ها معمولا تقدم در انتخاب رشته‌های باسابقه‌تر و مراکز استانهای بزرگ است.

 همچنین در نظر داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، تقدم انتخاب رشته با رشته‌هایی است که دارای مقطع دکتری پیوسته یا حرفه‌ای هستند و سپس تقدم با انتخاب رشته‌هایی است که در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرند و سرانجام رشته‌های مقطع کاردانی در اولویت آخر انتخاب رشته داوطلبان قرار دارند. همچنین از نظر داوطلبان دوره روزانه بر شبانه، شبانه بر پیام نور، پیام نور بر موسسات غیرانتفاعی و دوره‌های نیمه حضوری، بین‌الملل و مجازی اولویت دارند. بنابراین اولویت‌ها و تقدم‌های پیشگفته را هنگام انتخاب رشته خود در نظر بگیرید.

 هنگام تکمیل فرم انتخاب رشته در ترتیب کد رشته‌ها دقت کنید

برخی از داوطلبان ناخواسته در ترتیب کد رشته‌ها دچار اشتباهات فاحشی می‌شوند؛ مثلا فردی صرفا قصد انتخاب رشته‌های مهندسی را دارد ولی در بین انتخا‌ب‌ها به اشتباه یک رشته کاردانی را انتخاب می‌کند. همچنین فردی قصد انتخاب دروه‌های روزانه را دارد ولی به اشتباه یک کد رشته از دوره‌های دیگر را در بین انتخاب‌ها وارد می‌کند، حتی برخی از داوطلبان قصد انتخاب شهر یا شهرهای محدودی را دارند در حالی که به طور سهوی یک شهر ناخواسته را در بین انتخاب‌هایشان انتخاب می‌کنند، بنابراین این گونه داوطلبان معمولا در همین انتخاب‌های ناخواسته که در سطح پایین‌تری از سایر انتخاب‌هایشان قرار دارد، پذیرفته می‌شوند که مشکلات متعددی را برای خود و کل سیستم ایجاد می‌کنند.

 همچنین پرکردن فرم انتخاب رشته را به روزهای آخر و واپسین روزها و ساعات تعیین شده برای انتخاب رشته موکول نکنید.

 البته داوطلبان باید توجه داشته باشند دریافت رسید ۱۵حرفی به منزله تایید نهایی انتخاب رشته است، بنابراین پس از تایید نهایی کد رشته‌های انتخابی از سوی داوطلب، شماره ۱۵ حرفی توسط سیستم به عنوان رسید در اختیار وی قرار داده خواهد شد. این رسید پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات در یک صفحه مجزا ارائه می‌شود و داوطلبان باید توجه داشته باشند که تنها یک بار اجازه انتخاب رشته به هر داوطلب داده می‌شود و در صورت انتخاب رشته و دریافت رسید ۱۵حرفی به هیچ عنوان اجازه تصحیح یا انتخاب رشته مجدد را ندارند.

 پس از دریافت رسید از بخش مشاهده اطلاعات حتما از فهرست کد رشته‌های انتخابی خود در فرم انتخاب رشته اینترنتی، یک نسخه پرینت تهیه کنید و آن را تا زمان اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری در نزد خود نگه دارید.


مهدی موعود,ظهور۱۲,تصویر واقعی شیطان,دجال و فراماسونری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.