در دیدار وزرای صنعت ایران و تونس چه گذشت؟/ جزییات یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس

مهدی غضنفری سه شنبه گذشته جهت شرکت در یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ، صنعتی ، تجاری و علمی ایران و تونس در راس هیاتی در سفری سه روزه راهی این کشور شد .
اسناد امضا شده یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ، شامل هفت سند همکاری و یک یادداشت تفاهم در زمینه های استاندارد، نیرو و انرژی، آموزش و پرورش، فرهنگی، امور زنان و خانواده، همکاری اتاق های بازرگانی، همکاری بین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا ) و خبرگزاری تونس (تاپ ) بود.
به گزارش خبرآنلاین در یادداشت تفاهم یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور با اشاره به دیدارهای جداگانه غضنفری با “حمادی الجبالی”، نخست وزیر، ” ریاض بالطیب'” وزیر سرمایه گذاری وهمکاری بین المللی ، ” محمد الامین الشخاری” وزیر صنایع تونس تصریح شده که در این دیدارها همکاری های گوناگون دو کشور و راه های ارتقای آنها تا رسیدن به سطح روابط برجسته سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است .
در این یادداشت تفاهم آمده است: یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس از تاریخ ۲۷ لغایت ۲۹ تیرماه برابر با ۱۷ لغایت ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ در تونس و در فضای دوستانه ، تفاهم و علاقه مندی برای تحقق منافع مشترک دو کشور برادر در زمینه های مختلف همکاری ها برگزار شد.
دو طرف در این یادداشت تفاهم در فصل مربوط به ‘”زمینه های همکاری اقتصادی، مالی و بازرگانی ” ، در مورد روابط بازرگانی، همکاری در زمینه های صنایع دستی، گردشگری، مالی، بانکی و بیمه ای ، صنعتی ، انرژِی ، برق، معادن، آب ، مواد اولیه و کود، سرمایه گذاری ، گمرکی ، کشاورزی و شیلات، حمل ونقل دریایی ، هوایی و راه آهن، پست ، ارتباطات و فناوری اطلاعات به توافقاتی دست یافته و همچنین پیشنهادها و توصیه هایی را برای گسترش روابط و همکاری ها در این عرصه ها مطرح کرده اند.
در بخش انرژِی ، کمیسیون از امضای پروتکل همکاری در زمینه انرژی تقدیر کرده و تقویت همکاری ها در زمینه های توسعه فعالیت های اکتشافی میان سازمان عملیات نفت تونس وهمتای ایرانی آن، توسعه مشارکت و سرمایه گذاری درعرصه پالایش نفت و ذخیره سازی فرآورده های نفتی، مبادله اطلاعات در زمینه های حمل ونقل، ذخیره و توزیع نفت و فرآورده های آن، مبادله اطلاعات در زمینه های تولید و انتقال و توزیع برق و مبادله تجربیات در عرصه کنترل انرژی و توسعه کاربردهای انرژی های نو و تجدیدپذیر را خواستار شده است .
همچنین دو طرف در این یادداشت تفاهم در فصل مربوط به ” امور آموزشی و تربیتی، فرهنگی ، رسانه ای ، بهداشتی ، زنان و خانواده و ورزش و جوانان” نیز در باره همکاری در بخش های آموزش و پرورش، آموزش عالی ، تحقیقات علمی وفناوری، بهداشت ، امور قضایی ، امور امنیتی و داخلی، زنان و خانواده ، ورزش و جوانان، فرهنگی و رسانه ای به توافقات مهمی دست یافته اند و در این زمینه ها نیز به همتایان ایرانی و تونسی آنها توصیه ها و پیشنهاداتی ارائه شده و از امضای سندهای همکاری ابراز خرسندی شده است.
کمیسیون ضمن ابراز خشنودی از امضای یادداشت تفاهم همکاری آموزشی بین ایران و تونس بر ضرورت اجرایی شدن آن تاکید کرده و فعال شدن همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات علمی و تدوین برنامه های دوجانبه و راه کارهای اجرایی آن را خواستار شده است .
همچنین کمیسیون خرسندی خود را از همکاری های ایران و تونس در زمینه های ورزش و جوانان، زنان و خانواده ، مبادلات فرهنگی و تشکیل کمیته فرهنگی مشترک، استرداد مجرمین، برپایی روابط خواهرخواندگی میان شهرهای در برگیرنده آثار باستانی و میراث فرهنگی واسلامی دو کشور، تعامل و تبادل تجربیات نهادهای مسئول و متولی دولتی امور زنان و خانواده دو کشور در مورد توانمندی های زنان، مبادله دانشجویان و اساتید بویژه در زمینه های علمی و فناوری اعلام کرده است .
در بخش همکاری رسانه ای نیز کمیسیون ضمن ابراز خوشنودی از امضای یادداشت تفاهم میان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) و خبرگزاری تونس (تاپ ) اجرایی شدن مفاد این یادداشت تفاهم را خواستار شده است .
در این یادداشت تفاهم تاکید شده است که زمان دقیق برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس از طریق مجاری دیپلماتیک تعیین خواهد شد.
اجلاس پایانی یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران تونس با هدف تقویت روابط دوستانه و برادرانه بین دو کشور روز پنجشنبه در مرکز توسعه صادرات تونس برگزار شد.
دیدار با نخست وزیر ، دیدار با اعضای اتاق بازرگانان ومدیران مختلف حوزه ستادی ، دیدار با رییس مرکز توسعه صادرات تونس ، دیدارو گفت وگو با وزرای صنایع و بازرگانی و شرکت در مراسم آغاز و افتتاح یازدهمین کمیسیون همکاری های مشترک عمده برنامه های وزیر صنعت ، معدن و تجارت دراین سفر سه روزه بود.

۳۹۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.