در سال چند میلیارد دلار برای واردات گوشی همراه خرج می شود؟ / بررسی آمار واردات تلفن همراه

محمد هیراد حاتمی:
اگر تا اواخر همین دهه ۷۰ تلفن همراه یک کالای ویژه به حساب می آمد که تعداد قابل توجهی از آن بی بهره بودند این روزها دیگر گوشی تلفن همراه تقریبا در دست تمامی شهروندان مشاهده می شود. از سوی دیگر امکانات پیشرفته ای که روی گوشی تلفن همراه نصب می شود از این کالا ابزاری ساخته است که بخش مهمی از اطلاعات هر شهروندی در آن قرار می گیرد و دیگر صرفا از یک گوشی تلفن همراه برای برقراری ارتباط تلفنی خارج شده است. اما سوالی که شاید در این میان وجود داشته باشد این است که سالانه چه میزان ارز برای خرید گوشی تلفن همراه صرف می شود. بی تردیدیکی از کالا هایی که در قبال آن ارز قابل توجهی از کشور خارج می شود به « تلفن همراه » ارتباط پیدا می کند.
بر اساس گفته های  وحید صدوقی ، مدیر عامل همراه اول در چهاردهمین روز سال گذشته این شرکت ۴۳ میلیون و پانصد هزار سیم کارت دائمی و اعتباری واگذار کرده است: «  همراه اول ۴۳ میلیون و پانصد هزار سیم کارت دائمی و اعتباری واگذار کرده که همزمان با تحویل سال نو ۳۲ میلیون سیم کارت در شبکه فعال است. »
از سوی دیگر در روزهای پایانی سال گذشته و بر اساس اعلام سیفیسودابنگوا، مدیر اجرایی شرکت MTN تعداد مشترکان شرکت در ایران با ۴ میلیون افزایش به ۳۴ میلیون ۶۰۰ هزار نفر رسید.  
اگر فرض را بر این بگیریم که عمر متوسط یک تلفن همراه با تغییرات پی در پی فناوری حداکثر سه سال در نظر گرفته شود، کل مشترکان فعال شبکه تلفن همراه را جهت اطمینان گرد کنیم و در مجموع ۶۰ میلیون نفر در نظر بگیریم و قیمت خرید عمده فروشی یک دستگاه تلفن همراه را ۸۵ دلار در نظر بگیریم ایران سالیانه حداقل به تعداد ۲۰ میلیون دستگاه تلفن همراه نیاز دارد.

حال اگر ۲۰ میلیون دستگاه تلفن همراه را در قیمت فرضی هر عدد ( ۸۵ دلار ) ضرب کنیم شاهد خواهیم بود که در سال ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز جهت تامین سالیانه تلفن همراه از کشور خارج می شود.

البته این حداقل فرضیات است و تلفن های همراه هوشمند جدید به مراتب ارزش بیشتری از این فرضیات دارند.

بر اساس آماری که گمرک جمهوری اسلامی ایران در سالنامه آماری سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ منتشر شده آمار واردات تلفن همراه در این ۲ سال به شرح جدول زیر است:

 سوالی که شاید با بررسی جدول بالا به ذهن بسیاری خطور کند به یک تفریق ساده ارتباط پیدا کند. آنجا که اگر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری که برای تامین سالیانه تلفن همراه از کشور خارج می شود را از جمع کل سالیانه طی سال ۸۹ که معادل ۳۰,۴۸۸,۶۲۵ است کم کنیم رقم یک میلیارد و ۶۹۹ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۳۷۵ دلار باقی می ماند. پس درآمد های گمرکی بقیه کجاست و چگونه وارد شده است؟

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.