در شهر نور با کاروان نور

جام جم آنلاین: علی اکبر حشمتی سرپرست کاروان نور در حج تمتع امسال است. این کاروان متشکل از قراء و حفاظ و گروه های تواشیع است.

به گزارش خبرنگار اعزامی جام جم، سرپرست کاروان نور گفت: افرادی که در این کاروان حضور دارند از بین حفاظ و قاریانی انتخاب شدند که همگی فینالیست های مسابقات قرآنی هستند. در بین این کاروان نخبگان قرآنی که دارای مراتب و درجات بین المللی هستند نیز حضور دارند.

وی افزود: من مدتهاست که در کار داوری این مسابقات هستم و معیارهای داوری در این مسابقات سختترین آنهاست بنابراین هموطنانی که  در این مسابقات رتبه کسب کردند از مراحل دشواری گذشته اند. در انتخاب اعضای کاروان معیارهای اخلاقی و معرفتی نیز در کنار معیارهای مربوط به مسابقات، مدخلیت دارد.

حشمتی اظهارداشت: اعضای این کاروان آموزش دیدند که در برخوردهایشان با سایر مسلمین در صحبت های احتمالی چگونه علیه دشمنان مسلمین به متن قرآن استناد کنند. در واقع اینها سربازان فرهنگی ای هستند که می توانند در برابر هجوم فرهنگ غیر اسلامی و غربی به جوامع اسلامی به خوبی از فرهنگ اصیل اسلامی دفاع کنند. همچنین این افراد در برابر تبلیغات نادرست و تهمت هایی که به شیعیان زده شده، تهمت زدایی می کنند. اعضای کاروان نور مسوولیت بسیار سنگینی دارند چرا که انتظار سایرین از آنها، انتظاری معنوی است و بنابراین مسوولیت آنها بسیار سنگین تر از سایر زوار است.

وی تصریح کرد: ما می باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که خداوند به هر انسانی ممکن است مهلتی دهد و گاهی همین حج یک مهلت است که برای افرادی که شاید خیلی هم اهل مراعات نباشند اتفاق بیفتد. مغتنم شمردن همین فرصت می تواند باعث نجات فرد شود. ظرفیت های دین ما بسیار زیاد است ولی می باید در برابر هجوم فرهنگی، از فرهنگ خود دفاع کنیم و آن را معرفی کنیم و اگر لباس قرآن را بپوشیم از فتنه ها مصون خواهیم بود و مقام معظم رهبری نیز همین نظر را دارند و قرآن و کلام اهل بیت زیباترین و مهمترین وسیله برای مقابله با هجوم فرهنگی است.

سرپرست کاروان نور در حج افزود: برای انتقال و دفاع از فرهنگ قرآنی می باید این فرهنگ درون زندگی مردم حفظ شود و یکی از طرق آن حفظ همان هیات های مذهبی است که در خانه ها بر قرار می شد.  هیات ها می باید پر رنگ شوند. فرهنگ دینی و قرآن در همین هیات ها در درون زندگی مردم وارد می شود. فرهنگ اهل بیت تاکنون نیز از طریق همین هیات ها حفظ شده است. ما از فرهنگ اهل بیت و قرآن، استفاده می کنیم ولی متاسفانه فصلی، یعنی در برهه های مناسبتی خاص، استفاده می کنیم، ما می باید این را تداوم دهیم. فضائل اهل بیت در همین جلسات و هیات ها می باید مردمی شود. همین جلساتی که «قال الصادق» در آنها گفته می شود را می باید حفظ کنیم. ما منابع زیادی داریم برای اشاعه فرهنگ اسلامی.افرادی که در کاروان نور حضور دارند با توجه به آشنایی ای که با فرهنگ قرآن دارند، برای درونی کردن این فرهنگ در حیات افراد سربازان مناسبی هستند.

حسین برید


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.