در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، اروپا اولین متضرر خواهد بود

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر موضوع ایران به شورای امنیت ارجاع شود اروپایی‌ها اولین متضرر پایان برجام خواهد بود.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که با وجود بسیاری از مخالفت ها با تلاش آمریکا برای ممانعت از لغو تحریم تسلیحاتی ایران طبق برجام گفت: از آنجایی که آمریکا در اغلب میدان ها و عرصه هایی که علیه ایران وارد شده است شکست خورده -به ویژه در عرصه تحریم- و امکانات و توان زیادی را برای این منظور به کار گرفت اما نتوانست ایران را پای میز مذاکره آورد سعی دارد از این فضاسازی برای تحت فشار قرار دادن مجدد ایران استفاده کند. 

وی گفت: تحریم تسلیحاتی ایران در شهریور ماه طبق برجام به پایان می رسد و آمریکا می خواهد به این بهانه با بازگشت به برجام سیستم مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند در حالی که مقامات آمریکا و کشورهای مختلف گفته اند که بازگشت آمریکا به برجام با توسل به قطعنامه ۲۲۳۱ ممکن نیست. حتی اگر فرض کنیم که این امکان باشد، ایران باید این بازگشت را بپذیرد که طبق نظر مقام معظم رهبری ابتدا باید تمامی تحریم ها علیه ایران لغو شود و مذاکرات با ایران صرفا در چارچوب برجام خواهد بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: آمریکا اما سعی دارد بدون طی این مراحل به برجام بازگردد و از ابزار برجام به عنوان یک سلاح علیه ایران استفاده کند. ممکن است اروپایی ها تحت فشار آمریکا با ایده فعال کردن مکانیسم ماشه موافقت کنند اما خواست ایران برای بازگشت به برجام مهم است و روسیه و چین با فعال کردن این مکانیسم و ممانعت از لغو تحریم تسلیحاتی مخالف هستند. از این رو اگر این مساله در شورای امنیت طرح شود باید فاتحه برجام را خواند. 

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: هرگونه ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت می تواند بی ثباتی در منطقه و خاورمیانه را موجب شود. به لحاظ امنیتی، سیاسی و اجتماعی به ویژه بحث مهاجران بعد از جنگ سوریه شاهد این مسائل در منطقه و تاثیر آن بر اروپا بودیم و اروپایی ها کاملا به تاثیرات این مساله واقف هستند. 

دستمالچیان گفت: اگر موضوع ایران به شورای امنیت ارجاع شود اروپایی ها اولین متضرر پایان برجام خواهند بود. ضمن اینکه ایران نشان داده است در بحث امنیت خود کوتاه نمی آید و بر سر مواضع خود محکم ایستاده است و این را در واکنش به ترور سردار سپهبد سلیمانی نشان داده است و بر سر مسائل حاکمیتی واکنش سختی نشان خواهد داد. 

انتهای پیام 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.