در طب سنتی سردردها ۴ گروهند

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


سردردهای صفراوی، بلغمی، سوداوی و دموی انواع سردردی می باشند که برای درمان آنها باید روش‌های متفاوتی به کار گرفت.


سردرد

علی حسینی، متخصص طب سنتی در این باره می گوید:

«در طب سنتی سردردها به چهار دسته تقسیم می شوند و از همین رو درمان های متفاوتی هم دارند.

سردردهای صفراوی، بلغمی، سوداوی و دموی انواع سردردی می باشند که برای درمان آنها باید روش‌های متفاوتی به کار گرفت و هر یک در زنان و مردان متفاوت بروز می‌کند.

دسته اول سردردهای صفراوی است که درد از ناحیه پیشانی و جلوی سر آغاز می گردد و در گرما و با عطرهای گرم تشدید می‌شود.

این سردرد که بیشتر در مردان دیده می‌شود، با مصرف عسل، عرق نعنا و سرکه انگور طبیعی یا آب زرشک بهبود می‌یابد.

دسته دیگر سردردهای دموی است و درد از پیشانی آغاز و تمام سر را فرا می گیرد و در شقیقه به صورت نبض ادامه می باید. درمان این نوع سردرد نیز مانند صفراوی است.

علائم سردردهای بلغمی این است که درد معمولا از گردن و پشت سر آغاز می گردد و هنگام سردی و استرس تشدید می‌شود. این نوع سردرد با بوهای گرم آرام می گردد و گاهی همراه با حالت تهوع است.

سردردهای صبحگاهی مقاوم به درمان، یکی از علائم بارز تومورهای مغزی است. علاوه بر این بروز علائمی مانند سردرد همراه با تهوع و استفراغ، فلج شدن قسمت‌های مختلف بدن و اختلالات بینایی نیز می‌تواند حاکی از وجود تومور در مغز باشد

این نوع سردرد در زنان بیشتر دیده می گردد. درمان این نوع سردرد مصرف ارده با شیره انگور، استشمام عطر گرم به هنگام شب و مصرف رازیانه با عسل است.

سردردهای سوداوی سردرد نوع چهارم است که در این سردرد معمولا کل سر دچار درد می‌شود و به هر سببی مانند سروصدا، عصبانیت، شلوغی، ترافیک، استرس، آلودگی هوا و غیره ایجاد می‌شود.

این نوع سردرد نیز در زنان و مردان شایع است. مصرف سرکه انگبین، ماساژ سر، شانه زدن موها با شانه های درشت و مصرف نکردن غذاهایی مانند بادمجان، سوسیس و کالباس، غذاهایی با ادویه تند، قهوه و نسکافه، سرخ‌کردنی‌ها، سیگار و قلیان از راههای درمان این نوع سردرد است.

به طور کلی مصرف نعنا، گیاه زنجبیل و کاسنی تلخ نیز برای بهبود سردرد پیشنهاد می‌شود.»

سردرد خواب

سردردهای صبحگاهی می‌تواند علامت تومور مغزی باشد

دکتر سید حمیدرضا سعیدی ، متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت:

«بر اساس تحقیقات به عمل آمده عوامل مختلفی می‌تواند در بروز تومورهای مغزی دخیل باشد که از جمله آن می‌توان به انجام رادیوتراپی (یک شیوه درمانی در بیماران سرطانی)، استفاده از مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده و ضربه‌های مغزی اشاره کرد.

سردردهای صبحگاهی مقاوم به درمان، یکی از علائم بارز تومورهای مغزی است. علاوه بر این بروز علائمی مانند سردرد همراه با تهوع و استفراغ، فلج شدن قسمت‌های مختلف بدن و اختلالات بینایی نیز می‌تواند حاکی از وجود تومور در مغز باشد.

بسته به محل قرارگیری تومور، علائم فلج و نیز اختلال در عملکرد ارگان ها در نقاط مختلف بدن بروز پیدا می‌کند.

تومورها به دو نوع بدخیم و خوش خیم تقسیم می شوند.

در تومورهای بدخیم تنها می توان با عمل جراحی بخشی از تومور را خارج کرد و برای تکمیل درمان آن باید رادیوتراپی و شیمی درمانی انجام شود.

تومورهای خوش خیم را می توان به طور کامل با عمل جراحی خارج کرد. متاسفانه بعضی از این تومورها در مناطق حساسی از مغز قرار گرفته و به لحاظ خطرناک بودن، نقش تومورهای بدخیم را بازی می کنند.

جراحی تومورها و خارج کردن آنها تنها زمانی انجام می گردد که بتواند به نجات جان بیمار کند و در غیر این صورت به هیچ وجه این کار صورت نمی‌گیرد.

چنانچه تومور خوش خیم در محلی قرار بگیرد که جراحی کردن آن جان بیمار را به خطر بیندازد، تنها رادیوتراپی و شیمی درمانی تومور و نیز درمان های کمکی برای بیمار پیشنهاد می‌شود.

از هر ۱۰ هزار نفر در دنیا یک نفر به تومور مبتلا می‌شود. روند ابتلا به تومور با افزایش سن افزایش می‌آید و تومورهای مغزی بیشتر در اشخاص میانسال به بالا ملاحظه می‌شود.»

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

فارس

ایسنا

مطالب مرتبط:

سردردی که فقط در خواب آغاز می گردد

سردردهای صبحگاهی را جدی بگیرید

آشنایی با ۱۰ نوع سردرد

چه عواملی سبب میگرن می‌شوند؟

خانه‌تان را محلی بدون سردرد کنید

سردرد میگرنی چگونه است؟

۷ علامت شایع میگرن

سردرد سینوزیت چگونه است؟

سرتان درد می کند؟

چطور سردردتان را قطع کنید؟

چرا سردرد می گیریم؟


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.