در مجمع سایپا چه گذشت؟/ از بیمه نامه سیاسی اموال در سوریه تا بدهی سنگین ونزوئلا

رسول شقاقی: پنج‌شنبه، سه روز مانده به پایان تیر مجمع گروه سایپا در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد و ۴۶۴ ریال برای هر سهم سود اعلام کرد. در این مجمع ۸۰٫۳۹ درصد سهام‌داران حضور داشتند. ریاست آن بر عهده جمشید ایمانی مشهورترین تکنوکرات مالی جاده مخصوص، رئیس هیات مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل سایپا بود.

در ابتدای سال مالی گذشته سایپا برنامه تقسیم سود ۸۰ درصدی اعلام کرده بود که در اواسط سال به ۱۰ درصد کاهش یافت. در آن برهه قیمت هر سهم به شدت در بازار افت کرد. علی‌رغم تصمیم به تقسیم ۱۰ درصدی، با توجه به نظر سهام‌داران عمده (ایدرو، رنا و سرمایه گذاری کارکنان سایپا) تقسیم سود حداکثری (۴۰ تومان برای هر سهم) در مجمع پیشنهاد شد که با استقبال سهام‌داران جزء مواجه شد.

۸۰ هزار دستگاه در ۱۳ نوبت پلاک نشد

نعمت‌الله پوستین‌دوز مدیرعامل گروه سایپا در این مجمع با اشاره به تحولات جهانی از سخت‌گیری های داخلی به شدت انتقاد کرد. وی با اشاره به ناامید شدن از سیستم بانکی توضیح داد مجبور شده‌ایم در بازار سرمایه حضور داشته باشیم تا نقدینگی ایجاد کنیم و به عنوان مثال اوراق مشارکت بفروشیم تا بتوانیم پول به زنجیره تامین تزریق کنیم. وی به محدودیت‌های شماره گذاری خودرو توسط پلیس اشاره کرده و با انتقاد تند از ۱۳ نوبت عدم شماره گذاری در سال ۹۰ برای ۸۰ هزار دستگاه خبر داد.

پوستین‌دوز همچنین با اشاره به سود ۱۴ درصدی لیزینگ در برابر سود ۱۸ درصدی بانک‌ها، شکست لیزینگ را در این شرایط یادآور شده و توضیح داد سایپا مجبور شده به صورت اعتباری خودرو بفروشد.

مطابق گزارش مجمع، سایپا ۳۳۶ میلیارد ریال از فروش خود را وصول نکرده است. بر اساس این گزارش ۴۶۵۶ نفر از مشتریان سایپا دیزل قسط‌های خود را نپرداخته‌اند که عددی برابر با ۱۱۸۲ میلیارد ریال می‌شود. همچنین در رایان سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب ۱۰۵۱ و ۲۵۴ میلیارد ریال طلب وصول نشده بابت خرید خودرو از سوی مشتریان وجود دارد. این اعداد برای رایان سایپا غیرعادی است که بیشتر به دلیل افزایش ۶۲ درصدی لیزینگ در سال ۹۰ نسبت به سال قبل‌تر بود.

سایت سوریه بیمه نامه سیاسی دارد

معاون اقتصادی گروه سایپا در پاسخ به سوال یکی از سهام‌داران در مورد سرمایه‌های این گروه در سوریه با توجه به اوضاع داخلی این کشور ضمن اشاره به سودآوری و تامین منافع سایپا در این کشور توضیح داد سرمایه‌گذاری‌های سایپا در سوریه مطمئن بوده و دارای بیمه نامه سیاسی در صورت وقوع اتفاقات سیاسی است.

به گفته حسن امیری علاوه بر وجود بیمه نامه سیاسی ، بخشی از سرمایه این شرکت در چند ماه گذشته به ایران منتقل شده است.

بدهی هنگفت ونزوئلا به سایپا و توقف ارسال قطعه

بر اساس گزارش حسابرس ونیراتو شریک و مشتری سایپا در ونزوئلا از سال ۹۰ بابت فروش قطعات SKD، ۳۹٫۵ میلیون دلار تعهدات دارد. از سال ۸۹ نیز سایپا ۲۲٫۵ میلیون دلار طلب از این شرکت دارد که هنوز پرداخت نشده است. بدین ترتیب شریک سایپا در ونزوئلا که دولت این کشور می‌شود حدود ۶۰ میلیون دلار به سایپا بدهکار است. در مجمع سایپا معاون اقتصادی این گروه در رابطه با موضوع فوق توضیح داد علاوه بر مشکلات نقل و انتقال مالی، کالای ساخته شده و CKD انباشته نیز وجود دارد که مجوز فروش آنها به مشکل خورده است.

امیری در رابطه با مشکلات نقل و انتقال پول نیز توضیح داد نامه نگاری انجام شده و از سویی وزیر صنعت و معدن در این رابطه با نامه‌ای به وزیر نفت ایران بحث تهاتر با فراورده‌های سوختی، آلومینیوم و سنگ آهن را مطرح کرده است. امیری با توجه به نرخ ارز و بدون در نظر گرفتن طلب ها کسب و کار در ونزوئلا را سودده دانست. همچنین بیان شد تا تعیین و تکلیف بدهی‌ها ارسال قطعه به ونزوئلا متوقف شده است.

بازار واقعی نیست، سایپا کاشان را نمی فروشیم

معاون اقتصادی گروه سایپا در مجمع این گروه در پاسخ به سهام‌داران در رابطه با زمان واگذاری سایپا کاشان توضیح داد به دلیل غیرواقعی بودن بازار و التهاب آن، قیمت‌ها واقعی نیست و ما برنامه فروش این کارخانه را فعلا متوقف کرده‌ایم. به گفته وی اوراق مشارکت این مجموعه از تاریخ ۱۴ مرداد عرضه خواهد شد.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.