در هفتمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای صورت گرفت؛ بهره‌برداری از معادن شماره یک و دو اورانیوم ساغند با حضور رییس‌جمهور

۲۰فروردین۱۳،

به گزارش خبرآنلاین، به دنبال موفقیت‌ها و دستیابی محققان کشور به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه‌اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز از سال ۸۶ روز «۲۰ فروردین ماه روز جشن هسته‌ای» نامگذاری شد و در پی تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این روز در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فناوری هسته ای نام گرفت.
مراسم روز فناوری هسته ای طی ۶ سال قبل همواره با خبرهای خوش هسته ای چون نصب ۶۰۰۰ سانتریفیوژ تازه در نطنز، رونمایی از اولین نمونه سوخت مجازی رآکتور تحقیقاتی تهران و نسل سوم ماشین های سانتریفیوژ، افزایش تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ جهت غنی‌سازی تا سقف ‌۳٫۵ درصد و اتصال نیروگاه بوشهر با توان ۶۰ مگاوات به شبکه برق سراسری روبرو بوده است.
در همین راستا در هفتمین سالروز روز ملی فناوری هسته‌ای که با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، سفرا و مسئولان دفاتر نمایندگی بعضی کشورهای خارجی در ایران، مدیران، متخصصان و دانشمندان هسته‌ای کشور و خانواده شهدای هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی برگزار شد از معادن شماره یک و دو اورانیوم ساغند بهره‌برداری شد.
این معادن با تاریخچه شناسایی حدود سی سال و آماده‌سازی حدود ۱۸ سال بنا به دلایلی روند عادی خود را طی می‌نمود که اکنون با بهره‌گیری از روش‌های مدیریتی تازه و توانمندی پیمانکاران داخلی این معادن امروز به دست رییس‌جمهور به صورت افتتاح شد و در چرخه تامین مواد اولیه صنعت هسته‌یی کشورمان قرار خواهد گرفت.
همچنین امروز با حضور رییس جمهور از کارخانه و مجتمع فرآوری اورانیوم و تولید کیک زرد با ظرفیت ۶۰ تن در سال که توسط متخصصان کشورمان به صورت کاملا داخلی طراحی و ساخته شده و به نام شهید مهندس داریوش رضایی‌نژاد نامگذاری شده،بهره‌برداری شد.

رییس جمهور در فرمان آغاز بهره‌برداری از معادن شماره یک و دو اورانیوم ساغند ضمن تقدیر از تلاش‌گران و متخصصان در این معدن گفت: اراده‌ها و انگیزه‌های الهی و مستحکم شما تلاشگران امروز منجر به بهره‌برداری و تبدیل یک دستاورد بزرگ به ملت ایران شده است.
همچنین صبح امروز در ادامه این مراسم از اولین شتابدهنده‌ صنعتی کشور به همراه ۵ رادیو داروی درمانی رونمایی شد.
/۲۷۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.