در پاسخ به آریا عنوان شد؛ هشدار مهمانپرست درباره تحولات سوریه

خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت:همه کشورهای منطقه باید نگران دخالت کشورهای خارجی در مسائل داخلی سوریه باشند.
 در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه های داخلی و خارجی، خبرنگار آریا پرسید هفته گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه، هشدار داد که هر گونه اقدام و تصمیم اشتباه درباره بحران سوریه، ممکن است به فاجعه ای دامن گیر در منطقه منجر شود که به صلاح منطقه و جامعه بین المللی نیست. آیا منظور آقای صالحی بروز جنگ جدید در منطقه است که کشورهای همسایه و غرب را درگیر خواهد کرد؟ با توجه به تحرکات نظامی روسیه طی چند روز اخیر و کارشکنی های مکرر غرب در روند اجرای طرح کوفی عنان درباره سوریه، این هشدار چقدر جدی است؟
رامین مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگار آریا گفت:  بحث سوریه بحثی مهم است.  اینکه نگران توطئه‌ها و فتنه‌هایی که در مورد سوریه طراحی می‌شود،‌ هستیم کاملا طبیعی است. همه کشورهای منطقه باید نگران دخالت کشورهای خارجی در مسائل داخلی سوریه باشند. امنیت و ثبات سوریه می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را به دنبال داشته باشد و بی‌ثباتی در آن به ناامنی در منطقه دامن می‌زند. کشورهای مختلفی که مباحث مداخله‌‌آمیز در سوریه را دنبال می‌کنند باید به فکر عواقب این اقدامات باشند. شاید انگیزه کشورهای غربی از اینکه برای مداخله نظامی زمینه‌سازی کنند، از نظرشان قابل توجیه باشد. آنها نگران امنیت رژیم صهیونیستی هستند.
مهمانپرست ادامه داد: کشورهای منطقه باید با هوشیاری عمل کنند. هرگونه اقدام تروریستی در سوریه می‌تواند به گسترش تروریسم در منطقه منجر شود. اینکه مسئولین کشور ما هشدار می‌دهند که اقدامات در مورد سوریه باید با درایت صورت گیرد به این دلیل است که باید اجازه دهند مردم در فرآیند طبیعی انتخاب خود را نسبت به نوع اداره کشور نشان دهند و اجازه داده نشود تا مداخله سایر کشورها باعث شود جریانی به مردم سوریه تحمیل شود. اینها نگرانی‌های واقعی هستند و امیدواریم کشورهای منطقه به این نگرانی‌ها توجه جدی داشته باشند.

ادعای انگلیس را از مسیر قانونی و حقوقی پیگیری می کنیم
در ادامه دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار آریا مبنی بر ادعای جدید انگلیس درباره برنامه هسته ای ایران و اظهارات رئیس سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (MI6) که مدعی شده بود ماموران انگلیسی ۴ سال پیش تلاس ایران برای تولید سلاح هسته ای را خنثی کردند و اکنون نیز ایران تا دستیابی به سلاح اتمی ۲ سال فاصله دارد، گفت:ما به صورت جدی در حال پیگیری و بررسی جزئیات این مساله هستیم چنانچه مسجل شود این اظهارات رسمیت دارد کاملا نشان دهنده دخالت انگلیس در مسائل داخلی کشور ما و ایجاد فتنه‌انگیزی در مقابل منافع ملی ما است و حتما از مسیر قانونی و حقوقی خود پیگیری خواهد شد.
سخنگوی وزارت  امور خارجه کشورمان تاکید کرد: به دنبال این هستیم تا بررسی کنیم که این اظهارات تا چه میزان صحت دارد.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.