در ۱۸ سالگی مادر شدم

جام جم آنلاین: لاله صبوری معمولا در نقش‌هایش یک نوع شیطنت و بازیگوشی کودکانه را تداعی می‌کند.

او در مجموعه تلویزیونی «مثل من مثل تو» به کارگردانی شاهین باباپور نقش یک مادر با اعتقادات مذهبی را بازی کرده است.

کار برای کودکان همیشه برای صبوری، اولویت داشته و سعی کرده همیشه بهترین ارتباط را با بچه‌ها برقرار کند.

معمولا در مجموعه‌ها نقش مادر را بازی می‌کنید، اما مادر مجموعه مثل من مثل تو به لحاظ اعتقادات مذهبی‌ای که دارد و آموزش مضامین اخلاقی و انسانی که به فرزندش می‌دهد، متفاوت است. همین ویژگی، شما را برای بازی در این مجموعه ترغیب کرد یا دلیل دیگری برای حضور در این سریال داشتید؟

اولین عاملی که مرا برای بازی در این مجموعه ترغیب کرد، موضوع آن بود که برای کودکان و نوجوانان بود. برایم جالب بود که برای اولین بار در ماه رمضان مجموعه‌ای برای کودکان تهیه می‌شود. معمولا در ماه رمضان جشنواره آثار مختلف برای بزرگسالان به راه می‌افتد، اما تمام مجموعه‌های نمایشی که پخش می‌شود و بچه‌ها هم این مجموعه‌ها را تماشا می‌کنند، مناسب‌شان نیست.

مفاهیمی که در این مجموعه‌ها مطرح می‌شود برای بچه‌ها جذابیتی ندارد. این مساله شامل جذاب‌ترین مجموعه‌ مثل «او یک فرشته بود» هم می‌شود که وقتی بچه‌ها این مجموعه را می‌دیدند، می‌ترسیدند. مجموعه‌های طنز مثل «زیرزمین» هم مناسب بچه‌ها نبود و بچه‌ها در این نوع سریال‌ها با مفاهیمی همچون چک برگشتی، زندان، کلاهبرداری و… آشنا می‌شدند. دانستن این واژه‌ها برای بچه‌ها مناسب نیست. ممکن است ما بزرگ‌ترها به معضلات اجتماعی که در این مجموعه‌ها مطرح می‌شود، بخندیم، اما طرح این موضوعات برای بچه‌ها جالب نیست.

دلیل دیگرم برای حضور در این سریال این بود که کار برای شبکه دو بود. من چند سال است که علی زارعان مدیر گروه خردسال و کودک شبکه دو را می‌شناسم. او حساسیت زیادی برای کاری که انجام می‌دهد، دارد و روی فیلمنامه‌ها دقت زیادی دارد تا کار آبرومندی تهیه شود. بعد از آن که چند قسمت از فیلمنامه مثل من مثل تو را خواندم، خوشم آمد و علاقه‌مند شدم با شاهین باباپور کارگردان این مجموعه کار کنم. داستان این مجموعه، عجیب و غریب نبود، بلکه درباره یک خانواده معمولی بود. من هم در این مجموعه مذهبی‌ترین نقشم را بازی کردم.

با توجه به این‌که مثل من مثل تو، نخستین تجربه سریال‌سازی برای کودکان ویژه ماه رمضان بود، به نظرتان باید تولید چنین آثاری در ماه رمضان ادامه پیدا کند یا نه؟

بله، ساخت این مجموعه در ماه رمضان برای بچه‌ها اتفاق خوبی بود. بازتاب‌هایی که از این مجموعه داشتیم، نشان می‌دهد این مجموعه تلویزیونی دیده شده و بچه‌ها از دیدن آن لذت بردند و آن را دوست داشتند. یکی از ویژگی‌های مجموعه مثل من مثل تو سادگی قصه‌ها بود، به همین دلیل هم دوست‌داشتنی شد. این مجموعه به مفاهیم انسانی و اخلاقی می‌پرداخت و زبان شیرینی برای روایت قصه که قهرمانان آن سه کودک بودند، داشت.

ولی فیلمنامه مجموعه مثل من مثل تو انسجام لازم را ندارد، حتی برخی دیالوگ‌های این مجموعه خیلی پیش پا افتاده بود به حدی که برای بچه‌ها هم جذابیتی نداشت. در واقع بچه‌ها را خیلی ساده تصور کرده بود، در حالی که نسل امروز باهوش هستند و راحت هر سخنی را نمی‌پذیرند؟

من هم با شما موافقم. برخی قسمت‌های این مجموعه متن‌های خوبی نداشت که البته این مساله به نویسندگان برمی‌گردد. گرچه متن‌ها خوب نبود، اما شاهین باباپور تلاش می‌کرد با دکوپاژهای (نمابندی‌های)‌ خوب و حرکت دوربین به قصه‌ها ریتم بدهد و ضعف‌های متون را بپوشاند. دلیل این‌که برخی متن‌ها خوب نشد، به این خاطر بود که ما همزمان با تولید، پخش داشتیم و به موقع رساندن کار  باعث شد کیفیت برخی متون پایین بیاید.

شما علاوه بر کارگردانی و بازیگری، فیلمنامه هم می‌نویسید. وقتی فیلمنامه این مجموعه را خواندید و با ضعف‌های متن روبه‌رو شدید، در این باره به دوستان تذکر ندادید؟

چند قسمت اول این مجموعه خیلی بهتر بود، اما به مرور که زمان کمتر شد از کیفیت متن کمی کاسته شد، چون با کمبود زمان روبه‌رو بودیم. مساله ضعف در فیلمنامه فقط شامل حال مجموعه مثل من مثل تو نیست و این معضل شامل حال مجموعه‌های دیگر هم می‌شود.

معمولا بازیگران، علاقه‌مند به بازی در آثار کودک نیستند، چه عاملی شما را در طول این سال‌ها ترغیب کرده تا در آثاری که برای بچه‌ها ساخته می‌شود، حضور داشته باشید؟

من ۱۸ سالم بود که مادر شدم. بچه‌هایم در کنار خودم بزرگ شدند. به همین دلیل از زمان جوانی مادر بودم و همیشه بچه‌ها برایم اهمیت داشتند و از ۱۰ سال پیش فعالیتم را در زمینه نویسندگی برای بچه‌ها شروع کردم و به مرور به سمت کارگردانی رفتم. علاوه بر آن سعی کردم در کارهای کودک هم بازی کنم.

همیشه کار کردن برای بچه‌ها دوست‌داشتنی است و حس خوبی به من می‌دهد. چهار سال پیش هم که دختر کوچکم به دنیا آمد این حس در من بیشتر زنده شد. بچه‌ها خیلی زود بزرگ می‌شوند و باید همراه آنها بود. به همین دلیل اولویتم همیشه کار برای کودکان است.

فاطمه عودباشی – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.