دستان روی خط حامل

۱۹م آذر ،

جام جم آنلاین: فوتبال، سینما و موسیقی سه پدیده عصر مدرن محسوب می‌شوند که مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی داشته و به نوعی هنر عامه‌پسند می باشند البته این ویژگی به معنای تقلیل ارزش‌های فاخر و ماهوی این پدیده‌ها نیست بلکه تاکیدی بر جذابیت و محبوبیت عمومی آنها در سطح جهانی است.

یکی از دلایل این ادعا را می‌توان در حاشیه‌های رسانه‌ای این سه پدیده ردیابی کرد. اساسا یکی از بسترهای مهم برنامه‌سازی تلویزیونی حول این سه موضوع شکل می‌گیرد که البته در کشور ما فوتبال بیش از بقیه، دستمایه این برنامه‌سازی‌ها قرارگرفته است.

اگر «نود» را مظهر برنامه‌های فوتبالی و «هفت» را نماد برنامه‌های سینمایی در تلویزیون بدانیم، بی‌شک اکنون برنامه «دستان» چنین موقعیتی را در حوزه موسیقی دارد.

واقعیت این است که همواره جای یک برنامه تخصصی و اختصاصی موسیقی در تلویزیون ما کم بود که دستان با همه کم و کاستی‌هایش تا حدود زیادی توانست این جای خالی را پر کند.

این در حالی است که اتفاقا هنر موسیقی بیش از سینما و فوتبال در کشور ما عقبه فرهنگی داشته و ما کشوری صاحب سبک و صاحب اندیشه و ادعا درحوزه موسیقی هستیم.

از سوی دیگر بیشتر ایرانیان به این هنر علاقه‌مند بوده و اگر دستی بر موسیقی نداشته باشند، ارتباط حسی خوبی با آن دارند.

ضمن این‌که هریک از اقوام و قومیت‌های ایرانی، موسیقی محلی خاص خود را داشته و شاید کمتر کشوری در جهان باشد که به اندازه ایران واجد تنوع و تکثر در هنر موسیقی بوده و در این زمینه تا این حد غنی باشد، اما برنامه‌ای تلویزیونی که به معرفی و بررسی این هنر ملی بپردازد یا نبوده یا کیفیت بالایی نداشته است.

سید محمد مناجاتی که همیشه برنامه‌های فرهنگی خوبی برای تلویزیون تدارک دیده این‌بار سراغ دنیای موسیقی رفته و برنامه‌ای را مقابل علاقه‌مندان این هنر قرار داده که می‌تواند رضایت آنها را تا حد زیادی تامین کند.

این برنامه در همین مدت کوتاه و با توجه به این‌که در شبکه آموزش پخش می‌شود، طرفداران زیادی پیدا کرده و خیلی زود مورد توجه قرار گرفته است.

برنامه، بخش‌های مختلفی دارد که پیش درآمد شامل معرفی و شرحی بر محور اصلی هر برنامه، روی خط حامل؛ خبرها موسیقی، یادها و بودها؛ معرفی آثار مکتوب، قاب خاطره‌ها؛ یادمان اساتید و موسیقی ایرانی و نقطه سرخط؛ مستند کوتاه از مراکز فرهنگی تا کارگاه‌های آواز، نشست‌های شعر و موسیقی و… از جمله آنها می باشند.

فریدون شهبازیان، استاد کمال پورتراب، مجید انتظامی، مجید درخشانی، محمد سریر، محمد میرزمانی، کیوان ساکت و شاهین فرهت از جمله کارشناسان برنامه می باشند.

گفت‌وگوهایی با حضور چهره‌های مطرح موسیقی ایرانی و نقد و بررسی آثار فاخر در حوزه موسیقی مقامی، نواحی پاپ و موسیقی فیلم نیز از بخش‌های دیگر برنامه است.

دستان، تلاش کرده موسیقی را از ابعاد و جوانب مختلف بررسی کند که همین رویکرد در تنوع‌بخشی به خود برنامه از لحاظ فرم و ساختاری کمک زیادی می‌کند.

یک بخش از این برنامه جنبه اطلاع‌رسانی داشته که خبرها موسیقایی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد یا به معرفی آلبوم‌های تازه در بازار می‌پردازد.

یکی از بخش‌های جذاب در این زمینه گزارش‌هایی است از اجرای کنسرت‌های موسیقی و مجموعه اینها می‌تواند به ایجاد انگیزه بیشتر مردم برای حضور در کنسرت‌های موسیقی بینجامد.

یکی از کارکردهای مهم برنامه دستان، معرفی موسیقی اصیل ایرانی و هنرمندان پیشکسوتی است که سال‌های طولانی از عمر و زندگی خود را برای ارتقای موسیقی ایرانی گذاشته‌ و متاسفانه امروز در هیاهوی موسیقی مدرن فراموش شده‌اند.

نسل جوان یا نام بسیاری از این هنرمندان را به یاد ندارد یا فراموش کرده است. بخش یادها و بودهای برنامه دستان با روایتی تصویری از زندگی و آثار بزرگان موسیقی کشور کمک می‌کند همچنان نام و آثار فاخر و برجسته موسیقی ملی در اذهان باقی بماند.

موسیقی ملی یکی از مظاهر مهم میراث فرهنگی است که صیانت و حفظ آن رسالت مهم رسانه ملی است البته دستان یکطرفه به قاضی نمی‌رود و تمام سهم خود را به یک نوع از موسیقی اختصاص نمی‌دهد.

موسیقی کلاسیک و پاپ و حتی موسیقی فیلم و سریال هم از جمله مواردی است که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

حضور خوانندگان جوان موسیقی پاپ مثل رضا صادقی و احسان خواجه‌امیری در این برنامه از جذاب‌ترین بخش‌ها بود که مخاطبان زیادی را بویژه از میان نسل جوان جذب خود کرده بود.

در این برنامه تلاش شده تصویر سالم و الگوی درستی از موسیقی پاپ ایرانی معرفی شده و مرزهای آن با موسیقی ناسالم و غیرفرهنگی مشخص شود.

مصاحبه و گفت‌وگو با بزرگان موسیقی و خوانندگان نسل جدید که بخش اصلی برنامه را تشکیل می‌دهد یکی از شیرین‌ترین بخش‌های دستان است که در همین بخش تلاش شده هنرمندان پشت پرده موسیقی مثل نوازندگان و آهنگسازان که مردم کمتر با چهره آنها آشنا می باشند نیز به مخاطبان معرفی شود که البته به نظر می‌رسد جای ترانه‌سرایان در این میان تا حدودی خالی است و ضروری است برنامه دستان به ترانه و ترانه‌سرایان بیش از این توجه نشان دهد.

برنامه دستان را می‌توان برنامه‌ای گفت‌وگومحور در حوزه موسیقی دانست که بالطبع نقش مجری در این نوع برنامه بویژه در افزایش جذابیت برنامه بسیار موثر است.

خوشبختانه حضور سیدعباس سجادی که دستی بر موسیقی و ترانه دارد، انتخاب مناسبی برای اجرای برنامه دستان بود که در غنی شدن این برنامه تاثیر زیادی داشت.

ساخت برنامه‌ای با ساختار دستان در تلویزیون کمتر سابقه داشته و به نظر می‌رسد تجربیات این برنامه می‌تواند بعدها هم در افزایش کیفی آن و تولید برنامه‌های مشابه در حوزه موسیقی موثر باشد و امید است که صدا و سیما و مرکز واحد موسیقی این سازمان اهتمام بیشتری در تولید برنامه‌هایی از این دست به خرج دهند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.