دستورالعمل راه اندازی مدارس قرآنی ابلاغ شد

جام جم آنلاین: دستورالعمل راه اندازی مدارس قرآنی از سوی دکتر حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد .

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در این دستورالعمل آمده است: در اجرای مصوبه مورخ ۲/۳/۹۱ هشتصدو شصت و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و با استناد به راهکارهای سند تحول بنیادین و منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور و تربیت قرآنی دانش آموزان « دستورالعمل راه اندازی مدارس قرآنی» بشرح زیر ابلاغ می گردد:

۱-مدرسه قرآنی به مدرسه ای اطلاق می شود که در آن دانش آموزان مستعد و علاقه مند، علاوه بر برنامه رسمی و ساعات مقرر در جداول درسی دوره ها و رشته های مختلف تحصیلی ، حداکثر ۶ ساعت آموزشی در هفته(حداقل ۲ ساعت در ابتدایی و ۳ ساعت در راهنمایی و متوسطه) ، معارف، شایستگی ها و مهارت های تکمیلی قرآنی را فرا می گیرند. به فارغ التحصیلان این دسته از مدارس گواهینامه قرآنی اعطا خواهد شد.

۲- دارالقرآن های دارای شرایط در نوبت صبح به مدارس قرآنی تبدیل و در نوبت دوم به فعالیت های قبلی خود ادامه می دهند.

۳- در گام نخست می توان مدارسی را که مدیران آن در امور قرآنی و پرورشی اهتمام ویژه داشته و دربین اولیاء و معلمان به وجه ی قرآنی شهرت دارند به عنوان مدرسه قرآنی تعیین و معرفی کرد.

۴- مدارس دولتی و غیر دولتی در تمام دوره های تحصیلی (با اولویت ۳ ساله اول دوره ابتدایی) می توانند با رعایت مفاد مصوبه مذکور، نسبت به تأسیس و راه اندازی مدارس قرآنی اقدام نمایند.

۵-مدارس قرآنی می توانند به صورت هیأت امنایی اداره شوند و از اختیارات و امتیازات مصوب مدارس مذکور، برخوردار گردند.

۶- نیروی انسانی شاغل در این مدارس، موکداً مدیر و معلمان درس قرآنی و ترجیحاً معاونین و سایر کارکنان، علاوه بر برخورداری از ضوابط عمومی ، از بین چهره های قرآنی و با گرایش پرورشی و فرهنگی انتخاب شوند.

۷- مدارسی که به عنوان مدارس قرآنی انتخاب می شوند لازم است به لحاظ فیزیکی ، امکانات، تجهیزات و اصول مدرسه آرایی، از ظرفیت های لازم برای اجرای مطلوب برنامه های قرآنی برخوردار باشند.

۸-مجوز تأسیس و راه اندازی این مدارس پس از درخواست منطقه ، تأیید اداره کل آموزش و پرورش استان ، توسط معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت متبوع صادر می گردد.

۹- برنامه های آموزشی و تربیتی ، ارزشیابی و تعیین گواهینامه ها در این دسته از مدارس مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درس ملی، توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی تدوین و پس از بررسی کمیسیون برنامه های درسی و تربیتی ، ابلاغ می شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.