دعوت از رئیس‌جمهور ایران برای بازدید از چین/ اعلام آمادگی ایران برای همکاری با چین در حل بحران سوریه

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،‌ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس شانگهای به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرده است، بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) به وقت محلی با شی جین پینگ رییس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد.
 
دکتر روحانی در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور گفت: ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط ایران و چین در عرصه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد که باید مورد توجه دو کشور قرار گیرد.
 
رییس جمهور با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و چین، جاده ابریشم را شاهد مناسبی برای این روابط تاریخی برشمرد و افزود: توسعه روابط با چین به عنوان یک کشور قدرتمند در آسیا همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.
 
دکتر روحانی همکاری اقتصادی دو کشور را بسیار خوب و حائز اهمیت خواند و خواستار ارتقای این همکاری‌ها شد.
 
رییس جمهور با بیان این مطلب که ایران و چین در زمینه مسایل منطقه‌ای اشتراک نظر دارند، به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با چین در زمینه مسایل منطقه‌ای به ویژه حل و فصل بحران سوریه همکاری‌ها و فعالیت‌های موثر و سازنده‌ای را آغاز کند.
 
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که به دنبال فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز است، تاکید کرد: دولت و ملت ایران خواستار اعمال حقوق قانونی خود در چارچوب معاهدات ان پی تی می باشند.
 
رییس جمهور همچنین از پیام تبریک رییس جمهوری چین و حضور وزیر فرهنگ این کشور به عنوان نماینده وی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران تشکر و قدردانی کرد.
 
شی جین پینگ رییس جمهوری چین نیز در این دیدار مواضع رییس جمهور کشورمان را در زمینه تقویت روابط و همکاری‌های ایران و چین مورد تقدیر قرار داد و گفت: دولت و ملت چین خواستار ارتقاء و توسعه سطح روابط و همکاری‌های دو کشور در تمامی زمینه‌ها می باشند.
 
رییس‌جمهور چین افزود: جمهوری خلق چین تمام تلاش خود را برای حفظ و ارتقاء سطح همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور انجام خواهد داد و همواره حسن نیت خود را در این زمینه نشان داده است.
 
رییس جمهور چین تاکید کرد: جمهوری خلق چین از حقوق حقه ایران در زمینه دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای حمایت می کند.
 
شی جین پینگ در ادامه با اشاره به تحولات و بحران سوریه تاکید کرد: چین همواره به دنبال قطع خشونت در منطقه بویژه در سوریه بوده و قاطعانه راه حل صلح آمیز را برای حل بحران سوریه خواستار است و از سازمان ملل متحد نیز خواهد خواست تا راه حل سیاسی را تنها راه حل بحران سوریه قلمداد کند.
 
وی همچنین با تأکید بر نقش موثر و مهم منطقه ای ایران بر همکاری دو کشور ایران و چین برای ایجاد بستر و محیط مناسب برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه تأکید کرد .
 
رییس جمهور چین همچنین از دکتر روحانی برای دیدار از این کشور دعوت کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.