دعوت ایران از هند برای حضور در خط لوله صلح

183-14.jpg

معاون آسیا، قیانوسیه و آسیای میانه وزارت امور خارجه هند را به مشارکت در خط لوله ایران- پاکستان(آی پی) دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدعباس عراقچی گفت: هند در حال همکاری با ایران برای پیدا کردن مکانیزمی برای حل مشکل پرداخت بدهی نفتی به ایران است.

وی در جمع خبرنگاران در دهلی گفت: دهلی می‌تواند به مساله پیوستن به خط لوله ایران – پاکستان فکر کند.

عراقچی افزود: دولت هند در ازای خرید نفت پرداخت‌هایی را به میزان یک میلیارد روپیه به ایران انجام داده اما از آنجا که بانکهای هندی با مبادله با ایران مخالفت می‌کنند و هیچ بانک ایرانی در هند شعبه ندارد، ما در حال کار روی مکانیزمی برای حل این مشکل هستیم.

پس از آنکه بانک مرکزی هند در دسامبر ۲۰۱۰ مکانیزم پرداخت بدهی نفتی هند به ایران از طریق اتحادیه تسویه حساب آسیا را لغو کرد این کشور ۵۵ درصد بدهی نفتی خود به ایران را به یورو و از طریق هالک بانک ترکیه و ۴۵ درصد مابقی را به روپیه و از طریق بانک یو سی ‌اُ هند پرداخت می‌کند.

بر اساس این مکانیزم، پرداخت ۴۵ درصدی که توسط شرکت‌های نفتی هندی به روپیه به ایران پرداخت می‌شود، در حساب بانک‌های ایرانی نزد بانک یو سی ‌اُ ذخیره می‌گردد.

به گزارش روزنامه تایمز آو ایندیا، عراقچی افزود: پروژه خط لوله گاز ایران پاکستان در حال پیشرفت است و ما از تمام کشورهای منطقه برای حضور در این پروژه استقبال می‌کنیم.

وی گفت: تصمیم با هند است که به این پروژه فکر کند و به آن بپیوندد. ما معتقدیم که این پروژه به نفع هند خواهد بود. ما و پاکستان با جدیت در حال کار روی آن هستیم. بخش خط لوله در ایران تکمیل شده و اکنون ما در حال کمک به پاکستان برای احداث بخش پاکستانی آن هستیم. من فکر می‌کنم این خط لوله برای کل منطقه ظرفیت دارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.