دفاتر دیوان عدالت اداری کشور بر اساس جمعیت و نیاز توسعه می یابد

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین ‘ محمد جعفر منتظری’ روز پنجشنبه در آیین گشایش چهارمین دفتر دیوان عدالت اداری کشور و اولین نمایندگی دیوان عدالت اداری در گیلان افزود: مقدمات و تهمیدات لازم برای راه اندازی دفاتر نمایندگی از سوی دولت در اختیار دیوان عدالت اداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: گرچه این دفاتر برای دیوان عدالت اداری بار سنگینی محسوب می شود اما برای تسهیل کار مردم و براساس قانون و سیاست قوه قضاییه برای استفاده از انفورماتیک در دیوان عدالت اداری، این دفاتر ایجاد می شود.

به گفته حجت الاسلام منتظری، این دفاتر به موجب قانون فقط در مراکز استان ها و با امکاناتی که دادگستری با رعایت اصل صرفه جویی ایجاد می کند، راه اندازی می شود.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد این دفاتر دیگر نیازی به مراجعه مردم مناطق مختلف کشور برای تنظیم دادخواست و ارائه آن به دیوان عدالت اداری پایتخت نیست و در واقع همان کار در دفاتر نمایندگی در مراکز استان ها انجام و مشکلات تردد مردم نیز برطرف می شود.

رییس دیوان عدالت اداری از مردم خواست با راه اندازی این دفاتر در مراکز استان ها از مراجعه به تهران خودداری کنند چون دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان ها از نظر روند کار و رسیدگی هیچ تفاوتی با تهران ندارد.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه استفاده از دفاتر ایجاد شده در مراکز استان ها بار مراجعات به دفتر تهران را کم می کند، اظهار کرد: برخی فکر می کنند در دیوان عدالت اداری تهران کار بهتر رسیدگی می شود در حالی که رسیدگی در هر دو دفتر یکی است.

وی با بیان اینکه دفتر دیوان عدالت اداری در گیلان طی شش ماه اخیر راه اندازی شده، گفت: با راه اندازی این دفتر در استان گیلان مردم از خدمات آن بهره مند می شوند.

مدیرکل آمار و انفورماتیک دیوان عدالت اداری نیز در ادامه این مراسم گفت: سه وظیفه ثبت دادخواست دستگاه های اجرایی استان، اعلام روند پیگیری پرونده به طرف شکایت و مشاوره به شاکیان به عهده دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری است .

‘محمود صدرایی’ افزود: با راه اندازی این دفاتر در استان ها مشکلات تردد و هزینه رفت و برگشت از استان به تهران برای مردم حذف می شود.

وی ادامه داد: با افتتاح این دفاتر در استان ها، سامانه مرکزی مدیریت پرونده قضایی به استان ها نیز تسری یافته و نیازی به حضور شاکی در تهران برای تقدیم شکایت به دیوان عدالت اداری نیست و بر اساس ضوابط نسبت به ثبت دادخواست در دفاتر نمایندگی در استان ها اقدام و یک عدد ۱۶ رقمی به شاکی داده می شود که معرف پرونده آن می باشد.

صدرایی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سامانه تلفن گویا به شماره ۵۱۲۰۰ نیز طی یک سال اخیر راه اندازی شده که مراجعان به دیوان عدالت اداری با وارد کردن عدد ۱۶ رقمی پرونده و شماره برگ دادخواست می توانند از آخرین وضعیت و روند رسیدگی به پرونده خود آگاه شوند و اگر نقصی دارد نسبت به تکمیل آن وجود دارد، برای رفع آن اقدام کند.

وی تاکید کرد: سامانه پیامک دیوان نیز با درج شماره تلفن شاکی در برگ دادخواست فعال شده به گونه ای که شماره ۱۶ رقمی پرونده روی تلفن همراه شاکی پیامک و هرگونه تغییراتی که روی پرونده رخ دهد ، اطلاع رسانی می شود که به این ترتیب مشکل اطاله دادرسی رفع می شود.

مدیرکل آمار و انفورماتیک دیوان عدالت اداری گیلان نیز در این مراسم گفت: بنا به قانون برنامه پنجم توسعه کشور و قوه قضاییه، چهارمین دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان راه اندازی شد که اولین دادخواست آن مربوط به سازمان های جهادکشاورزی و تامین اجتماعی استان است .

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین ‘ محمد جعفر منتظری’ رییس دیوان عدالت اداری در سفر یک روزه خود به گیلان علاوه بر افتتاح دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در این استان، عصر روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری در شهرستان لاهیجان نیز شرکت می کند.

پیش از این، دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان های اصفهان، گلستان و یزد راه اندازی شده بود. ک/۲

۶۰۵/ ۶۰۳/۵۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۲۰۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.