دفاع از حقوق شهروندی مسلمانان میانمار وظیفه قانونی سازمان ملل است

‘میلوش ماندیچ’ روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بلگراد، تاکید کرد: در چارچوب و بر اساس حقوق بین الملل، سازمان ملل متحد باید در جهت حفظ و اجرای مفاد منشور این نهاد بین المللی و حمایت از حقوق مردم مسلمان میانمار با اتخاذ اقدامات جدی و فوری، این حکومت نظامی را وادار به توقف سرکوب مسلمانان میانمار کند.

وی گفت: در این راستا دولت ها و به ویژه حکومت های مدعی حقوق بشر نیز باید با فشار دیپلماتیک علیه دولت میانمار وارد عمل شوند تا از ادامه فاجعه کشتار مسلمانان که به سوی نسل کشی پیش می رود، جلوگیری کنند.

وی کشتار هزاران تن و آواره کردن بیش از نیم میلیون نفر از مسلمانان میانمار را فاجعه بزرگ قرن بیست و یکم خواند و افزود: مطمئنا اگر سازمان ملل و نهادهای حامی حقوق بشر به موقع اقدام می کردند، جهانیان شاهد چنین جنایتی علیه بشریت نمی شدند.

پروفسور دانشگاه صربستان از سیاست های دوگانه برخی کشورهای مدعی حقوق بشر انتقاد کرد و گفت: سکوت غرب در قبال فاجعه کشتار مردم میانمار به دست بودائیان، محکوم بوده و نفرت افکار عمومی جهان را برانگیخته است.

از ماه ‘مه ‘سال جاری تاکنون و از زمان آغاز درگیری‌ها در غرب میانمار، بودایی‌ها با حمله به مناطق مسلمان ‌نشین بیش از دو هزار منزل مسکونی متعلق به مسلمانان را به آتش کشیده و صدها هزار نفر را آواره و بی‌خانمان کرده‌اند که وضعیت آوارگان سرگردان در مرز با بنگلادش، تایلند و مالزی وخیم گزارش شده است.

مسلمانان میانمار معروف به ‘روهینگیا’ بیشتر در شمال ایالت راخین در غرب میانمار متمرکز بوده و دولت میانمار این اقلیت را به رسمیت نمی‌شناسد و آنها را مهاجران غیرقانونی می‌داند.

رییس‌ جمهوری نظامی میانمار، در جدیدترین اظهار نظر و موضع گیری، جمعیت ۸۰۰ هزار نفری مسلمان روهینگیا در این کشور را قومیتی خارجی معرفی کرده و گفته است که مسلمانان یا باید به اردوگاه‌های آوارگان مهاجرت کنند یا اینکه اخراج شوند.

گفته می‌شود دهها هزار نفر از مسلمانان بی‌دفاع از آغاز ناآرامی‌های فرقه‌ای در میانمار به دست افراطیون بودایی به قتل رسیده‌اند و ده ها هزار تن دیگر مجبور به ترک وطن شده و به کشورهای آسیایی همسایه پناه برده‌اند و جرات بازگشت به خانه و کاشانه خود را ندارند.

کشور ۷۵ میلیون نفری ‘میانمار’ حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت مسلمان دارد.

اروپام**۲۰۶۱**۱۵۹۶**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۰۸۱۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.