دکتر قریب ۶۶ ساله شد+ تصاویر

۱فروردین ۱۳،

دکتر قریب تلویزیون ۶۶ ساله شد.

به گزارش خبرنگارممتازنیوز، ۱۶ آذر ۱۳۲۵ فردی در لنگرود متولد شد که در سال ۶۳ در سریال “سلطان و شبان” داریوش فرهنگ غوغا به پا کرد شاید همه کسانی که سن شان به آن دوران قدمی می دهد، هاشمی را در نقش شاه و هم چنین شبان به خوبی به یاد آورند.

مهدی هاشمی که نام اصلی او میر مهدی هاشمی قرمزی است در این اثر در نقش شاهی ظاهر می شود که نقش همسر این شاه یعنی “سلطان بانو” را در این اثر “گلاب آدینه” همسر خود مهدی هاشمی بازی می کند و این سلطان هنگامی که متوجه می شود در شبی مهتابی قرار است عده ای او را به قتل برسانند یک شبان را که از لحاظ چهره با او شباهت بی نظیری داشت را به جای خود قرار می دهد و آن گاه لباس شبانی برتن می کند تا از معرکه پیش بینی شده جان سالم به در برد.

فضای این داستان با ماهیت انقلابی خود با سال های زمان جنگ ایران و عراق همخوانی عجیبی پیدا کرد و این اثر که برگرفته از قصه “یوسف شاه” نوشته “میرزا فتحعلی آخوندزاده” بوده در آن دوران سخت شادمانی را به دل مردم ایران نشانده.

مهدی هاشمی در سال ۱۳۸۰ تبدیل به غول “چراغ جادو” شد و او در این سریال که ساخته همایون اسعدیان است در نقش یک غول با گریم و ظاهر برگرفته از افسانه و شخصیت های کارتونی ظاهر شد این غول برخلاف غولان دیگر کارهای خوب و ناممکن می کند و همیشه برای مثبت بودن می کوشد.
غول چراغ جادو حتی در فراگیر نیکی از جان خود مایه می گذارد اما برای خود هیچ نمی خواهد، غول چراغ جادوی داستان در این اثر عاشق هم می شود اما او فقط مأمور برآورده ساختن آرزوهای دیگران است و حتی عشق را نیز نباید تجربه کند.

در سال ۸۱ در مجموعه تلویزیونی “هزار چشم” به کارگردانی کیانوش عیاری این بار مهدی هاشمی در نقش “آقای راوندی” دبیر تحریریه یک مجله ظاهر شد که به واسطه شغلش و نامه هایی که مردم برای او می نویسند رابطه تنگاتنگی را با جامعه و مشکلات آن برقرار می کند. آقای راوندی در واقع نابیناست و در هرقسمت نیز در نقشی متفاوت ظاهر می شود ظرافت های بازی او در این سریال به همراه کارگردانی فوق العاده خوب عیاری، این اثر را جزء بهترین آثار تلویزیوتی قرار می دهد.
محمد مسعود تهیه کنندگی سریان “هزار چشم” را برعهده داشته است و بازیگرانی چون مرحوم حمیده خیرآبادی، خسرو معصومی، محسن قاضی مرادی، بهنوش بختیاری، مرحوم نادیا دلدارگلچین، امیرحسن صدیق، سعید پیردوست و … به ایفای نقش می پرداختند.

مهدی هاشمی بار دیگر به کارگردانی داریوش فرهنگ در سال ۸۳ جلوی دوربین رفت، هاشمی این بار در نقش فریدون دلدار ظاهر شد که چشم به مال و اموال همسرش نسرین صدر “بیتا فرهی” دارد در واقع در این اثر مهدی هاشمی در نقش منفی متفاوت ظاهر می شود وبه خوبی از پس آن بر می آید.

زیبا بروفه در این داستان نقش دختر خانواده ودر واقع وارث اصلی این اموال را ایفا می کند و پدرش کس دیگری بوده واز این ماجرا اطلاعی ندارد و فریدون دلدار در واقع می خواهد از این ناآگاهی نداشتن دختر سوء استفاده کند در این بین ماجراهایی رخ می دهد ودر آخر هم زیبا بروفه به حقیقت پی می برد در این سریال بازیگرانی همانند امین زندگانی، حمیرا ریاضی، آناهیتا نعمتی و … به ایفای نقش می پردازند.

مهدی هاشمی در سال ۸۶ نقش دکتر محمد غریب را در سریال “روزگار قریب” کیانوش عاری ایفا می کند این سریال روایتگر زندگی اولین پزشک ایرانی متخصص اطفال است که در سال ۵۳ براثر بیماری سرطان دارفانی را وداع می گوید این اثر به طور همزمان در حال و گذشهت دنبال می شود و هاشمی در این سریال دوران میانسالی دکتر قریب را آنچنان باور پذیر به تصویر می کشد که سبب شده هنوز هم این کاراکتر در ذهن بسیاری از اشخاص برجای بماند.

نقش جوانی های دکتر قریب را در این اثر ناصر هاشمی برادر مهدی هاشمی که از لحاظ چهره به او شباهت دارد ایفا می کند و کاوه آهنگر نیز نقش کودکی و نوجوانی دکتر قریب را در دو مقطع ۱۳ و ۱۷ سالگی به نمایش می گذارد.

در همان سال هاشمی دوباره سریال “رقص پرواز” به کارگردانی مرادپور و به قلم توانای علیرضا طالب زاده در نقش یک دکتر متخصص از خارج برگشته ظاهر می شود که در این اثر گلاب آدینه همسر او بازیگردانی کار را برعهده دارد.

دکتر داستان برسر راهش با دختری “لاله اسکندری” آشنا می شود که نامزدش “شهاب حسینی” نیز دکتر است و برای کمک به مجروحان جنگ به جبهه رفته است این دختر به واسطه کمک مهدی هاشمی راهی همان جایی می شود که نامزدش رفته و در آخر نیز با پیکر شهید نامزد خود مواجه می شود ودر راه انتقال آن به تهران، در هلی کوپتر باز شده و برخی از تابوت های شهدا به شکلی نمادین به نوعی پرواز شهدا به سوی آسمان را به تصویر می کشد.

مهدی هاشمی در “رقص پرواز” در نقش یک دکتر سخت گیر و جدی البته با قلبی مهربان آنقدر خوب بازی می کند و احساس مسئولیتی را در قبال آن دختر به گونه ای در چهره ورفتارش به تصویر می کشد که نقشی ماندگار و باورپذیر را از خود برجای می گذارد حتی لحن او نیز به خوبی با شخصیت داستان تطبیق دارد به همین دلیل به راحتی حس و حال و هوای قصه به مخاطب منتقل می شود.

“کارآگاهان” ساخته حمید لبخنده نیز در همین سال پخش شد واین بار هم مهدی هاشمی لبته با چهره ای متفاوت در آن به ایفای نقش پرداخت فیلمنامه این سریال را مسعود بهبهانی نیا به نگارش در آورده بود ودر آن داستان های متفاوت پلیس متأثر از قصه های واقعی را به تصویر کشیده است.

تهیه کننندگی این اثر را ایرج محمدی و مهران مهام با هم برعهده داشتند و بازیگرانی چون اکبر زنجانپور، رضا خندان، کامران تفتی، زهره فکور صبود، شهروز ابراهیمی و …در آن به ایفای نقش پرداختند.

مجموعه “اشک ها و لبخندها” در سال ۸۸ به کارگردانی حسن فتحی یکی دیگر از نقش آفرینی های این بازیگر را به تصویر می کشد این بار مهدی هاشمی در نقش حشمت به عنوان یک سینما دار قدیمی ظاهر می شود خواهر او شمسی “گوهر خیراندیش” شالفروشی است که در زندان متوجه می شود که خسرو “هومن برق نورد” تنها پسرش در گیر کارهای خلاف شده است.

شمسی ۱۵روز مرخصی می گیرد تا با پیدا کردن دختر مناسب برای ازدواج پسرش را سروسامان دهد به همین منظور به سراغ حشمت برای خواستگاری دختر او می رود مهدی هاشمی در این اثر به خوبی از پس نقش بر آمده و اوج کمدی تلویزیونی را نمایش می دهد با تمام ظرایف آن و اغراق های حساب شده ای که از حد نمی گذرد.

با وفاداری به متن حفظ کرده ودر حالیکه بیشترین خنده سازی را ایجاد می کند باور پذیرو شیرین در خدمت سایر عناصر مجموعه می ماند. در این اثر بازیگران دیگری چون شهره لرستانی، برزو ارجمند، لیلا اوتادی، مهشاد مخبری، کسانوش گرامی و … به ایفای نقش می پرداختند و علیرضا نادری نویسندگی این اثر را برعهده داشت.

مهدی هاشمی که دختری به نام نورا دارد واو هم نیز در عرصه بازیگری دستی برآتش دارد و در فیلم سینمایی “حوالی اتوبان” ساخته سیاوش اسعدی به ایفای نقش پرداخته است فعالیت خود را در تئاتر به عنوان بازیگر در سال ۴۸ به همراه داریوش فرهنگ آغاز کرد.

هاشمی اولین بازی سینمایی اش را در فیلم “زنده باد” زنده یاد خسرو سینایی” تجربه کرد و در سال ۶۹ در “دو فیلم با یک بلیط ” فرهنگ موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

مهدی هاشمی که در سال ۵۲ در رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است در کارنامه کاری خود “مرگ یزدگرد” (بهران بیضایی۱۳۶۱) ، “غریبه” (رحمان رضایی۱۳۶۶) “زرد قناری” (رخشان بنی اعتماد ۱۳۶۷) “شکار خاموش” ( کیومرث پوراحمد ۱۳۶۸) “علی و غول جنگل” (بیژن بیرنگ و مسعود رسام ۱۳۶۹)، “آقای بخشدار” (خسرو معصومی ۱۳۷۰) “بهترین بابای دنیا” (داریوش فرهنگ ۱۳۷۰)، “همسر” (مهدی فخیم زاده ۱۳۷۹) ، “الو الو من جوجوام” ( مرضیه برومند ۱۳۷۱) ، “دیپلمات” (داریوش فرهنگ ۱۳۷۴) “معجزه خنده” (یدالله صمدی۱۳۷۵) ، “روز کارنامه” (مسعود کرامتی ۱۳۸۱) ، “پری دریایی” (گلاب آدینه۱۳۸۷)، “هیچ” (عبدالرضا گاهانی ۱۳۸۸)، “آقا یوسف” (علی رفیعی۱۳۸۹) ، “آلزایمر” (احمد رضا معتمدی ۱۳۸۹)، “خانه پدری” (کیانوش عیاری ۱۳۸۹) “تلفن همراه رئیس جمهور” (علی عطشانی ۱۳۹۰) و “ضد گلوله” (مصطفی کیانی) را دارد.

مهدی هاشمی درست ۲۰سال بعد از اولین سیمرغ خود دوباره در سال ۸۹ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم های “آلزایمر” و “آقا یوسف” از آن خود کرد.

مهدی هاشمی علاوه برفعالیت های سینما و تلویزیونی ، “آدم آدم است” ، “خانه برنارد آلبا” ، “باغ آلبالو”، “خاطرات و کابوس های یک جامعه دار” “دیوارچین” و “دایره گچی قفقازی” را نیز در کارنامه تئاتر خود داراست. او علاوه بر بازی، فیلمنامه نویسی و کارگردانی نیز کرده است./ی


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.