دکتر ولایتی: پیوند کلیه در کشور از مرز ۳۰ هزار مورد گذشته است

به گزارش خبرنگاراجتماعی ایرنا، دکتر ولایتی عصر پنجشنبه در نهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضاء (جشن نفس) اظهار داشت: در سال ۶۸ با فتوای امام راحل، اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی جایز شمرده شد که چنین فتوای مترقیانه ای در میان پیشوایان دینی سراسر جهان بی سابقه است.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه کار فراهم آوری اعضاء در این بیمارستان از سال ۸۳ شکل گرفت، گفت: تاکنون در این بیمارستان ۴۱۰ پیوند عضو صورت گرفته است.

ولایتی ادامه داد: تاکنون در بیمارستان مسیح دانشوری ۵۶ مورد پیوند ریه و ۹۲ مورد پیوند قلب انجام شده است.

وی گفت: یک مورد پیوند همزمان قلب و دو ریه و همچنین یک مورد پیوند همزمان قلب و کلیه هم صورت گرفته است.

ولایتی تاکید کرد: ایران اسلامی در برداشتن سدها در مسیر پیوند اعضا پیشگام بوده و خوشبختانه فرهنگ اهدای عضو روز به روز در حال افزایش و ارتقا است.

در ادامه این مراسم، تندیس اهدای عضو به سفیران عضو جمعیت حمایت از پیوند اعضا از جمله ‘مجید مظفری’ از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون اعطا شد.

همچنین ‘سید محمدحسن ابوترابی فرد’ نماینده مجلس شورای اسلامی، به همراه جمعی از مسوولان و مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضا از جمله ‘جواد شمقدری’ معاون سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و ‘حسن امامی رضوی’، ‘مرضیه وحید دستجردی’ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون درمان این وزارتخانه به پاس فعالیت های بی وقفه در جهت گسترش فرهنگ اهدای عضو از طریق ساخت فیلم و سریال و تامین اعتبارعمل پیوند، تقدیر کردند.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از هنرمندان حاضر در این همایش خواست این زیبایی ها را در فرهنگ و دین ما در سینما متجلی کنند.

وی افزود: سال گذشته فیلمی در خصوص اهدای اعضا با نام ‘یکی می خواد باهات حرف بزند’ تولید شد که مورد رضایت بود.

‘ژاله علو’ یکی دیگر از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که نتیجه عمل پیوند کبد برای هنرمند جوان سینما و تلویزیون کشور’رضا داوود نژاد’ که در شیراز انجام شد، رضایت بخش بوده است.

‘امین تارخ’ بازیگر داوطلب عضو جمعیت حمایت از پیوند اعضا نیز در این همایش گفت: یکی از زیباترین صحنه هایی که در همایش امروز دیدم، روبه رو شدن افراد عضو گیرنده با خانواده عضو دهنده بود که تاکنون صحنه ای به این زیبایی در عمرم ندیده بودم.

‘شهاب حسینی’ از بازیگران دیگر سینما و تلویزیون نیز با خواندن شعری، پیوند اعضا را عملی انسانی و عاشقانه خواند.

رییس جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایرانیان در بخش دیگری از این مراسم به ‘زهرا رفیعا’ و ‘جواد رحمانی پناه’ که هر دو دریافت کننده ریه هستند و با هم ازدواج کرده اند، هدیه ای اعطا کرد.

اجتمام**۹۱۳۴ **۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۸۱۸۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.