دلایل بروز نوسانات شدید ارز ۳ نرخی

بینا- عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با انتقاد از به وجود آمدن شرایط عرضه ارز ۳ نرخی در بازار، گفت: مسئولان اقتصادی باید درباره نوسانات شدید ارزی به مجلس پاسخگو باشند.

به گزارش بینا، عزت الله یوسفیان ملا، در خصوص رواج سوداگری و سفته بازی در بازار ارز، به مهر اظهار داشت: اتفاقات اخیر در بازار ارز به طور ناگهانی رخ نداده بلکه طی مدت زمانی این اتفاق افتاده است که باید دولت برای مقابله با آن برنامه ریزی انجام می داد.

وی با بیان اینکه دولتمردان با تدوین برنامه جامعی می توانستند تحریم ها را در محدوده ای خاص متوقف کنند تا این بحران به سایر محدوده ها تسری پیدا نکند، گفت: در حال حاضر به دلیل سوء مدیریت مسئولان مربوطه شرایط به گونه ای شده است که قیمت کالاهایی که ۱۰۰ درصد ایرانی هستند هم افزایش یافته در حالی که قیمت این کالاها هیچ ربطی به تحریم ها ندارد.

تاثیر ۳۰ درصدی تحریم ها در اقتصاد کشور

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تصریح کرد: براساس بررسی های کارشناسی که صورت گرفته اعمال تحریم ها بیش از ۳۰ درصد تاثیر در شرایط اقتصادی کشور ندارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در خزانه بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی به اندازه کافی ارز وجود دارد، علت به وجود آمدن نوسانات شدید در بازار ارز را بی تدبیری و عدم برنامه ریزی دولت عنوان کرد.

علت اختلال در فعالیت بازار تهران

نماینده مردم آمل (استان مازندران) در مجلس، در بیان التهاب بازار تهران نیز گفت: تعطیلی بخشی از بازار تهران به دلیل عدم اطلاع رسانی شفاف دولت در رابطه با نرخ ارز در بازار است.

وی با انتقاد از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی در کشور گفت: متاسفانه با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی در کشور راه برای بروز مفسده های زیادی گشوده شده است.

راه اندازی مرکز مبادلات ارز موجب ۳ نرخی شدن ارز شد

یوسفیان ملا با اعلام اینکه با راه اندازی این مرکز ارز در کشور ۳ نرخی شده است، گفت: هم اکنون بانک مرکزی یک نرخ را برای ارز اعلام می کند در حالی که مرکز مبادلات ارز نرخ دیگری را برای ارز در نظر گرفته است ضمن اینکه نرخ ارز در بازار آزاد هم بیش از نرخ های مذکور است.

وی در ادامه از فراخواندن مسئولان اقتصادی کشور به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد و افزود: مسئولان اقتصادی کشور باید در رابطه با نوسانات شدید ارزی به مجلس پاسخگو باشند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.