دلایل بی رغبتی زلیخا به یوسف….

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه گفت: وقتی زلیخا به خدا ایمان آورد نسبت به حضرت یوسف(ع) بی‌رغبت شد، دلیل را از او پرسیدند، جواب داد، وقتی به ذات پاک الهی ایمان آورد‌م لذت‌های دنیا برای من بی‌ارزش شد به همین سبب نسبت به لذت‌های دنیا بی‌اعتنا شدم.
آیت‌الله علی عراقچی همدانی، استاد اخلاق حوزه‌های علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آثار مخرب گناه کنترل نکردن چشم، ابراز داشت: بیشتر گناهان از چشم و زبان صادر می‌شود.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید «أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ یَوْمَ یَأْتُونَنَا لَـٰکِنِ الظَّالِمُونَ الْیَوْمَ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ، چه شنوا و بینایند روزى که به سوى ما مى‌آیند، ولى ستمگران امروز در گمراهى آشکارند» و این نشان از مهم بودن حفظ چشم و گوش از گناه است.

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه قم عدم معرفت به خداوند متعال را عامل مهم در ارتکاب افراد به گناهان به ویژه گناه چشم‌چرانی دانست و خاطرنشان کرد: اگر فردی نسبت به خداوند متعال معرفت نداشته باشد خودسر شده و در اثر خودسری دچار گناه خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر فردی به نعمت‌های الهی توجه داشته باشد مرتکب کاری‌هایی که خداوند اذن و اجازه نداده نمی‌شود، ولی وقتی سراسر وجود فرد را غفلت و گمراهی بگیرد فرد گرفتار هر گناهی خواهد شد.

چشم و گوش عامل ترقی و تزلزل افراد
آیت‌الله عراقچی با اشاره به این‌که چشم و گوش سبب ترقی و تزلزل افراد از مقام انسانیت می‌شود، اظهار داشت: در قیامت گوش و چشم افراد نسبت به اعمالی که انجام داده‌اند مورد سؤال قرار می‌گیرند و اگر هر یک از این اعضا کاری را که مورد رضای خدا نیست انجام بدهند مورد عذاب و عقاب قرار خواهند گرفت.

وی افزود: اگر فردی نسبت به خداوند معرفت داشته باشد همیشه خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود می‌بیند و کاری را انجام می‌دهد که مورد رضا و اذن خدا باشد در نتیجه تسلط شیطان بر او کم خواهد شد.

این استاد حوزوی خاطرنشان کرد: شیطان شبانه روز در کنار فرد است، اگر فردی ارتباط خود را با خدا قطع کند شیطان با استفاده از فرصت به دست آمده با او ارتباط برقرار خواهد کرد از این‌رو غفلت ملاک اول در گرفتار شدن فرد به گناه است.

نماز شب سبب دوری فرد از شیطان و نزدیک شدن به خدا می‌شود
استاد اخلاق حوزه‌های علمیه قم توجه، توسل و انس با خدا، نماز شب و مناجات را از راه‌های پیشگیری از تسلط شیطان برشمرد و تأکید کرد: راز و نیاز در نیمه‌های شب سبب سیر و سلوک فرد می‌شود، هر قدر راز و نیاز در دل شب بیشتر باشد فرد از شیطان دورتر و به خدا نزدیک‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: انس با خدا لذت‌های مادی را در نظر فرد حقیر و کوچک می‌کند، فردی که با خدا انس داشته باشد چشم خود را به لذت‌های دنیا فرو می‌بندد و به جای توجه به اعمال حیوانی به اعمال معنوی توجه می‌کند.

آیت‌الله عراقچی یاد‌آور شد: در تاریخ آمده وقتی زلیخا به خدا ایمان آورد نسبت به حضرت یوسف(ع) بی‌رغبت شد دلیل را از او پرسیدند، جواب داد، وقتی به ذات پاک الهی ایمان آورد‌م لذت‌های دنیا برای من بی‌ارزش شد به همین سبب نسبت به لذت‌های دنیا بی‌اعتنا شدم.

این استاد حوزوی در پایان گفت: وقتی فرد با خدا و اولیای خدا انس داشته باشد به اوج معنویت می‌رسد و کمبودهای او برطرف خواهد شد از این‌رو گرفتار هوا و هوس نخواهد شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.