دلایل توقف پخش سریال سرزمین کهن

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2014/02/958c1e64bae6f39ad74fba52a1230f712.jpg

به گزارش ممتازنیوز، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شنبه شب اعلام کرد: پخش سریال تاریخی «سرزمین کهن» تا زمان انجام تحقیقات و تحقق دستورات قبلی «عزت‌الله ضرغامی» رئیس رسانه ملی متوقف شده است.

«سیدتقی سهرابی» مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هفته جاری هیاتی از سوی رئیس رسانه ملی برای بررسی و بازخورد پخش سریال «سرزمین کهن» به برخی استان های کشور سفر خواهد کرد.

وی افزود: این گروه ماموریت دارد از طریق گفت وگوی مستقیم با معترضین؛ منتقدین و همچنین ائمه جمعه، نخبگان و مسئولان استان های یاد شده گزارش جامعی به رئیس سازمان ارائه دهد.

سهرابی تصریح کرد: ادامه پخش این سریال منوط به نتیجه تحقیقات و تحقق کامل دستورات قبلی رئیس محترم سازمان خواهد بود.

سریال سرزمین کهن ساعت ۲۲:۳۰ روزهای پنجشنبه از شبکه سه سیما پخش می شد و تکرار آن ساعت ۱۹:۳۰ روزهای جمعه بود. تاکنون چهار قسمت از این سریال پخش شده است.

دلایل اعتراضات مردمی:
مقدمه:
در پی پخش قسمت هایی از سریال «سرزمین کهن»از شبکه سه که در بخش های از آن دیالوگ هایی نامناسب، تند و زننده و تحریک آمیز پخش شد که در ذهن بیننده تداعی گر توهین به بختیاری ها بود. دیالوگ هایی که بین دو خانواده بختیاری و اردکانی در این سریال صورت می گیرد- ناخواسته و یا ناآگاهانه توسط نویسندگان سریال – اما در واقع تخریب هویت و توهین به بختیاری ها تلقی می شود و احساسات بختیاری ها را جریحه دار نموده است. لذا در همین راستا نکاتی را بیان می نمایم.الف: نکاتی پیرامون سریال سرزمین کهن
۱- در این سریال نقش یک خانواده سلطنت طلب، فاسد، نوکیسه و وابسته به سفارت و کنسول انگلیس به خانواده بختیاری داده شده است که در مقابل خانواده روشنفکر و وطن پرست اردکانی اقدام به آزار و اذیت و زورگویی می نماید.

۲- در این سریال خانواده مقابل(اردکانی) الفاظ رکیک، خارج از نزاکت و تندی به خانواده بختیاری نسبت می دهد و بدتر از این که نام خانوادگی بختیاری جای خود را به «بختیاری » و « بختیاری‌ها» به عنوان یک جمعیت می دهد.

۳- وا‍ژه بختیاری به عنوان نام خانوادگی این خانواده یک عنوان کلی است و در اذهان تداعی کننده قوم بختیاری است بنابراین، برداشت می شود یک تعمیم قومیتی است، که می خواهد این خانواده را نماینده فرهنگ و هویت قوم بختیاری ها معرفی می کند.

۴- استفاده از عنوان بختیاری ها در دیالوگ های تند و زننده و تحریک آمیز، غیر حرفه ای، اختلاف افکنانه و دشمن شادکن می باشد.

۵- تصویری که این سریال از بختیاری ارائه می دهد شاید درباره آن خانواده در سریال مدنظر باشد اما چرا باید رویکرد سریال به گونه ای باشد که رفتار آن خانواده خاص به کل بختیاری ها نسبت داده شود.

۶- در مباحث جامعه شناختی اقوام و ایلات ساکن در ایران « نام خانوادگی» فراگیر و نشان دهنده ساختار،‌ هویت و وی‍‍ژگی های یک قوم هستند و افراد هویت، ریشه و اصالت خود را در نام خانوادگی جستجو می نمایند،‌ چرا باید از نام خانوادگی مانند«بختیاری» برای یک خانواده کاملاً منفی و زورگو در دیالوگ ها استفاده شود؟

۷- معمولاً تصاویر و صحنه های مثبت و یا منفی در یک سریال تلویزیونی یا فیلم به صورت ناخواسته در ضمیر ناخودآگاه افراد حک می شوند و مخاطبان و بینندگان نسبت به نقش های مثبت و منفی اظهار عشق و علاقه و یا انزجار و تنفر می نمایند، لذا تخریب هویت قومی بختیاری ها در این سریال گناهی بزرگ و ظلمی مضاعف به ۵ تا ۶ میلیون بختیاری است که می بایست فیلم نامه نویس، کارگردان و سایر دست اندرکاران سریال سرزمین کهن، پاسخ گوی جریحه دار شدن احساسات آنان باشند.

ب :بهتر است دست اندرکاران سریال سرزمین کهن و عوامل اجرائی صداو سیما بدانند که:

– برخلاف تصویری که سریال ارائه می دهد بختیاری ها قومی نجیب و ریشه دار هستند که در پهنای گسترده ای در جنوب غربی ایران و زاگرس میانی سکونت دارند، از جمله اقوام اصیل ایرانی که دارای پیشینه کهن تاریخی و فرهنگی اند و همواره در کنار سایر اقوام ایرانی همزیستی مسالمت آمیز داشته اند.

– فرهنگ بختیاری ها نشأت گرفته از فرهنگ اصیل ایرانی، گویش و لهجه آنان نزدیک ترین گویش به زبان پارسی میانه و پهلوی است و از جمله قدیمی ترین اقوام آریایی اند که در فلات ایران ساکن شدند و اولین تمدن های ایرانی نظیر عیلام در منطقه کنونی بختیاری شکل گرفته است.

– همواره در کنار سایر اقوام ایرانی پاسدار هویت ایرانی و مدافع این مرزوبوم بوده و در این راه جانفشانی کردند و دغدغه تمامیت ارضی ایران را داشته اندو به این کار خود نیز افتخار نموده اند.

– بختیاری ها مردمانی شیعه، دین باور و دارای رسومات ارزشی پایدارند که ارزش های دینی در میان آنان از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار است. عمومیت داشتن مذهب تشیع در بین بختیاریها و محبت اهل بیت در بین آنان حکایت از پیوند عمیق و ناگسستنی بین آنان و تشیع است.

– برخلاف دیالوگ های سریال سرزمین کهن، بختیاری ها به صفاتی نظیر غیرت، سلحشوری، شجاعت و رشادت و ایستادگی در مقابل ظلم و زورگویی معروفند و ایستادگی سرداران بختیاری در مقابله با طاغوت و تقدیم شهدای فراوان خود بهترین گواه بر این ادعاست.

– بختیاری‌ها در طول تاریخ اثبات نموده اند که نه تنها هرگز با حکومت های فاسد و زورگو همراهی نکرده اند بلکه همواره در مقابله با استبداد وظلم مقاومت کرده اند، حضور غیرقابل انکار آنان در مبارزه با استبداد صغیر، انقلاب مشروطه و فتح تهران و همراهی آنان با نادرشاه افشار در بیرون راندن ازبک‌ها و افغان‌ها از ایران، همراهی آنان با انقلاب و حضور در جنگ و تقدیم هزاران شهید در دفاع از اسلام و ایران بیانگر ظلم ستیزی و آزادیخواهی آنان است.

– بختیاریها دلاورمردان و شیرزنانی هستند که در پهنه ی طبیعی و دشواری‌های سیاسی و حوادث مرگبار همیشگی روزگاران مقاومت و پایداری کرده اند و خدنگ وار در بستر تاریخ و زندگی نسلی پس از نسلی زیسته و سرافراز مانده اند. و با این پیشینه و ویژگی های شایسته و سزاوار این تخریب ها و توهین ها نیستند.

ج: انتظارات
انتظار است مسئولان و دلسوزان جامعه اجازه ندهند با این قوم سرافراز تاریخ این گونه برخورد نمایند. هجمه های مکرر به حیثیت و هویت بختیاری و خطاب نمودن قوم با عزت بختیاری با القاب ناپسند شایسته سیمای جمهوری اسلامی نمی باشد.

انتظار است اگر این تخریب ها و توهین ها ناخواسته و ناآگاهانه صورت گرفته است، نسبت به اصلاح آن در بخش های بعدی سریال اقدام شود.

عذرخواهی صداو سیما و دست اندرکاران سریال به دلیل تخریب هویت قومی بختیاری کوچکترین انتظاری است که می تواند التیامی بر احساسات جریحه دار شده آنان باشد.

تا این لحظه ۸نظر ثبت شده
  1. زهرا:

    فقط نفوذ کمونیسم میتونست اینجوری هیاهوی کاذب ایجاد کنه و ما ندیده و بی صبر، دنبالشون راه بیفتیم. من به بختیاری و ایرانی بودن افتخار میکنم اما این بی جنبگیها و ناآگاهی ما، فقط باعث بدنامی بیشتره

  2. maedeh:

    چرا همین حساسیتو راجب مازندرانی ها اعمال نمیکنید و در قبال اعتراضتشون ب سریال پایتخت همچنان در قسمتهای مختلف پخش میکنید؟خون بختیاری ها رنگین تر از مازندرانی هاست ک قومی بیسواد و خلوضع و ندید بدید و دارای کمترین شعور و پخمه نشونشون دادید ؟!

  3. ali:

    عرب پرست ها با این فیلهای مزخرف در صداوسیمای ضرغامی روبایدگل گرفت .متاسفم

  4. کاظم:

    ضرغامی و عوامل فیلم از جمله کمال تبریزی کارگردان مدعی شده بودنداستفاده از نام خانوادگی بختیاری را تنها یک اتفاق تصادفیست که ربطی به قوم بختیاری ندارد. اما هرگز توضیح نداد چرا هنگامی که چهره توده‌ای سریال به بختیاری‌ها توهین می‌کرد قاب عکس سردار اسعد بختیاری نشان داده می‌شد.

    • آرش:

      ضرغامی حیا کن صدا وسیما رو رها کن

  5. محمد:

    یعنی تا حالا به هیچ قومیتی توهین نشده بود؟؟ یعنی همین معترضین تو گوشی هاشون جوک لری ندارند؟؟

  6. رضا:

    با این حساب دیگه تو هیچ فیلمی هیچ کس هیچ امی رو نیاره شاید به یه قومی قبیله ای شخصیتی آدمی خلاصه ی کسی بر میخوره
    تقصیر فیلمساز چیه که ایرانی ها تنها قوم بی جنبه ی عالم هستن
    خب فامیلی یارو بختیاریه چه ربطی به قوم بختیاری داره؟؟

    • سیاوش:

      ابن سریال علاوه بر توهین تحریف تاریخ نیز بود بهترین کار توقف پخش بود…
      ضرغامی متاسفم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.