دلایل لجبازی کودکان و راههای مقابله با آن

۱۳خردادماه،

لجبازی در سنین یک سالگی آغاز شده و در سن دو سالگی به اوج خود می‌رسد…

به گفته یک روانشناس کودک، لجبازی در سنین یک سالگی آغاز شده و در سن دو سالگی به اوج خود می‌رسد.
“لیلا جبَاری” در گفت‌و گو با ایسنا، لجبازی را حالت و رفتاری ناسازگارانه قلمداد کرد که در بسیاری از کودکان دیده می‌شود که در واقع از تنفر و خصومت کودکان نسبت به والدین نشأت می‌گیرد.
به گفته این روانشناس کودک کرمانشاهی، کودکان لجباز در برابر هرگونه دستور و امر و نهی از خود مقاومت نشان می‌دهند و تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن به خواسته‌های خود برسند.
جباری گفت: کودکان لجباز برای رسیدن به خواسته‌های خود گاهی دست به کارهایی نظیر گریه کردن، گاز گرفتن، کتک زدن و حرف‌های رکیک می‌زنند و تلاش می‌کنند با بهانه گیری‌های بسیار به اهداف خود برسند.
این روانشناس کودک، افزود: گرچه لجبازی در هر دو جنس دختران و پسران دیده می‌شود اما بر اساس شواهد و آمارهای موجود بروز لجبازی و سرکشی در پسران شایع‌تر از دختران است.
به گفته وی، لجبازی در سنین یک سالگی آغاز شده و در سن دو سالگی به اوج خود می‌رسد.
جباری دو سالگی را سن لجاجت و خودسری عنوان و اظهار کرد: کودکان در این سنین تمایل دارند بر اساس میل خود زندگی کنند.
این روانشناس کرمانشاهی، ادامه داد: کودکان در سنین شش تا ۹ سالگی بیشترین میزان خودسری و لجاجت را دارند تا آنجا که تمایل دارند وابستگی بین آن‌ها و والدینشان به حداقل میزان خود برسد.
جباری افزود: کودک در سن ده سالگی تمایل دارد خود را از قید و بندهای خانوادگی خارج کرده و به استقلال فردی برسد.
وی بی توجهی و استبداد والدین و اطرافیان، شکست‌های متوالی، محرومیت‌ها و نیازهای شدید، بدآموزی و داشتن الگوهای بد در خانواده، عجول بودن کودک، تولد فرزند تازه در خانواده و ایجاد حس رقابت و حسادت را از جمله عوامل گرایش کودکان به لجبازی قلمداد کرد.
این روانشناس کودک در ادامه به بیان شیوه‌های موجود برای درمان لجبازی پرداخت و گفت: درمان پزشکی از طریق توجه به عوامل زیستی و عصبی امکان‌پذیر است.
وی در ادامه به شیوه‌های روانی مقابله با لجبازی پرداخت و تصریح کرد: ایجاد حس همدردی و واداشتن به بحث کودک در تعدیل روحیه لجبازی او نقش مهم و اثرگذار دارد.
جبَاری سپس اجرای شیوه‌های تربیتی را یکی از راه‌های مقابله با لجبازی کودک عنوان و خاطرنشان کرد: گفتن قصه‌های با مفهوم مهار لجبازی، گذاشتن کودک به حال خود برای مدتی کوتاه و…، را از جمله راه کارهای مقابله با لجبازی کودک عنوان کرد.
وی به خانواده‌ها پیشنهاد کرد: در صورتی که نتوانستند لجبازی‌های کودک را تعدیل کنند با کارشناسان در این زمینه مشاوره کنند.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.