دلیل ممنوعیت صادرات برخی کالاها ، جلوگیری از کمبود بازار است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره iبه نوسان های نرخ ارز و ایجاد برخی چالش‌ها در عرصه تجارت خارجی، دلیل ممنوعیت صادرات برخی از کالاها را جلوگیری از احتمال کمبود آنها در بازار بیان کرد.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و iبه نقل از روابط عمومی گمرک ، محمدرضا نادری که در نشست معاونان امور گمرکی ۳۰ گمرک کشور سخن می‌گفت، با تأکید بر لزوم هماهنگی کامل گمرکات کشور در اجرای مصوبه های دولت برای مدیریت صادرات و iبهبود شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: گمرک همواره تأکید کرده که صادرات محور توسعه است، اما نوسان های اخیر نرخ ارز این دغدغه را iبه‌وجود آورده است که اگر iبه‌منظور کسب سود، همه تولیدات کشور صادر شود، از نظر معیشتی و رفاه مردم، ممکن است با کمبود مواجه شویم. 

وی تأکید کرد: مسئولان نظام iبه‌منظور تأمین معیشت مردم، از گمرک توقع همکاری دارند و بخشنامه‌های متعددی در هفته‌های اخیر صادر شده که مبنای آنها در پاره‌ای از موارد، ممنوعیت صادرات است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک با اشاره iبه مصوبه های اخیر دولت در خصوص مدیریت صادرات گفت: مهم‌ترین مصوبه دولت، مصوبه مورخ ۸/۷/۹۱ است که براساس آن کالاهایی که با ارز مرجع وارد کشور می‌شود، مشمول قیمت‌گذاری شده‌ است.

وی افزود: در مصوبه دیگری، وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات ۵۲ قلم کالا را ممنوع اعلام کرده و اخیراً نیز صادرات تعداد زیادی از کالاها منوط iبه دریافت مجوز از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده است.

نادری گفت : در این شرایط دستور وزیر اقتصاد این است که دقت گمرکات iبه ویژه در مورد صادرات طلا و مسکوکات ساخته‌شده از آن افزایش یابد. 

وی گفت: اگرچه طبق قانون، مسکوکات ساخته‌شده از فلزات گرانبها تاکنون iبه مجوز بانک مرکزی نیازی نداشته، اما شرایط فعلی اقتصادی سبب شده است تا لزوم دریافت مجوز بانک مرکزی برای صدور این قبیل کالاها iبه تصویب برسد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره iبه مصوبه‌ای که صادرات برخی از کالاها را مستلزم دریافت مجوز از سازمان حمایت دانسته است، گفت: این سازمان اعلام کرده است که گمرک مراجعان را برای دریافت مجوز iبه سازمان حمایت هدایت نکند، اما گمرک موظف iبه انجام وظیفه است و باید مصوبه هیئت وزیران را iبه‌طور کامل اجرا کند.

نادری تأکید کرد: گمرک برای صادرات محصولات کشاورزی و کالاهایی که iبه اندازه کافی در بازار موجود است، حساسیتی ندارد، اما صادرات کالاهای ساخته‌شده iبه کنترل کامل نیاز دارد و گمرکات در این خصوص باید وحدت رویه داشته باشند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.