“دمپسی”، “نتانیاهو” را از حمایت آمریکا از حمله اسرائیل به ایران ناامید کرد

“گرت پورتر” روزنامه نگار تحقیقی و مورخ آمریکایی گفت اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در انگلیس بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را از حمایت آمریکا از حمله احتمالی تل آویو به ایران ناامید کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پورتر در گفتگو با شبکه ریل نیوز گفت :تلاش های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای تهدید ایران به جنگ با یک مانع بزرگ مواجه شده است. البته این بیش از یک مانع است.
دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اینک ژنرال “مارتین دمپسی” رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور را به انگلیس فرستاده است که وی در آنجا سخنانی گفت که نظام سیاسی اسرائیل را واقعا تکان داده است. من بر این باورم که این اظهارات موجب خواهد شد تا نتانیاهو در راهبرد خود تجدید نظر کند.
دمپسی گفت حمله اسرائیل به ایران موفقیت‌آمیز نخواهد بود. اما اصل اظهارات ژنرال دمپسی در گفتگو با مطبوعات این بود که اگر اسرائیلی ها بخواهند به ایران حمله کنند من نمی خواهم همدست آنها باشم. کاملا روشن است  منظور وی از این سخن این است که دولت آمریکا نمی خواهد در این حمله همدست اسرائیل باشد.
اسرائیل نیز بخوبی متوجه منظور دمپسی شد و دریافت که این حرف به منزله یک نه بزرگ به سخنان جنگ طلبانه نتانیاهو علیه ایران است. واکنش اسرائیلی ها به این اظهارات که نمونه آن را می توان در اظهارات “گیورا آیلند” مشاور امنیت ملی سابق دولت اسرائیل مشاهده کرد که گفت نتانیاهو جز عقب نشینی از برنامه خود که شاید نزدیک به یک سال است ادامه دارد  چاره دیگری ندارد.
نتانیاهو در این مدت تلاش می کرد جهانیان را متقاعد کند که وی و ایهود باراک وزیر دفاع وی با جدیت حمله به ایران را بررسی می کنند. حالا با این اظهارات دمپسی وی مجبور است این برنامه را کنار بگذارد و آبرومندانه از این موضع و اظهارات عقب نشینی کند.» “گرت پورتر” در باره واکنش نسبتا خاموش “میت رامنی” نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال به تحولات اخیر نیز گفت :این نیز عامل دیگری است که به اعتقاد من در تغییر محاسبات سیاسی اسرائیل نقش دارد.
شکی نیست که نتانیاهو واقعا امیدوار بود و پیش بینی می کرد که نامزد حزب جمهوریخواه موضع از دید وی ضعیف دولت اوباما در برابر ایران را به یک مسئله اصلی در مبارزات انتخاباتی خود تبدیل کند و اصولا به دولت اوباما به سبب حمایت نکردن از خط قرمز اسرائیل در خصوص برنامه هسته ای ایران حمله کند. نتانیاهو دوست داشت که دولت آمریکا این خط قرمز را برای ایران تعیین کند که اگر برنامه غنی سازی اورانیوم خود را متوقف نکند آمریکا سال آینده به آن حمله خواهد کرد. حالا نخست وزیر اسرائیل خود را با این واقعیت مواجه می بیند که حزب جمهوریخواه و رامنی در کنوانسیون ملی این حزب اصلا توجه زیادی به مسئله ایران نشان نداده اند.
مسئله ایران واقعا بخش بسیار کوچکی از برنامه این کنوانسیون بود و رامنی هیچ قولی برای حمایت از خط قرمز مورد نظر اسرائیل برای ایران نداد. رامنی حرف های شدیداللحنی مانند اینکه اگر من رئیس جمهور بشوم برای ایران ضرب الاجل تعیین خواهم کرد بر زبان نیاورد.

ارسال نظر :


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.