دم دنباله دارها همیشه خلاف جهت خورشید است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

به سبب اینکه دم دنباله دارها توسط بادها و پرتوهای خورشیدی در فضا انتشار یافتن می گردد همیشه این دنباله خلاف جهت خورشید است.

احسان ابراهیمیان، کارشناس مرکز نجوم آوا استار در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: اغلب طبقه بندی دنباله دارها بر اساس وقتی است که برای یکبار گردش iبه دورخورشید صرف می نمایند iبه طوریکه دنباله دارهای کوتاه دوری کمتر از ۲۰۰ سال وقت برای گردش در مدار خود نیاز دارند و دنباله دارهای بلند دوره بیش از ۲۰۰ سال وقت برای یک بار گردش نیاز دارند.

وی افزود: دنباله دارها باقیمانده مجموعه ای از گاز، یخ، سنگ و غبار می باشند که حدود ۴/۶ میلیارد سال پیش در منطقه خارج سیارات شکل گرفته اند.

** هسته دنباله دارها شبکه گلوله برفی

ابراهیمیان اظهار داشت: هسته دنباله دارها یک توپ از یخ و ذرات غبار سنگی است که شبیه iبه یک گلوله برفی کثیف یخ زده می باشد در یخ هسته دنبال دارها بیشتر آب منجمد و مواد منجمد دیگر مانند آمونیاک، دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و متان وجود دارد.

وی تصریح نمود: وقتیکه دنباله دارها وارد قسمت های داخلی منظومه شمسی می شوند گرمای خورشید سبب تبخیر قسمتی از یخ موجود در سطح هسته آنها شده و ذرات غبار و گاز با فشار از دنباله دار iبه فضا پرتاب می گردد.

ابراهیمیان عنوان نمود: پرتوهای خورشید ذرات غبار را از قسمت انتهای آن ها iبه خارج می راند و این ذرات سبب iبه وجود آمدن دم یا دنباله دار آنها می گردد و همزمان با این اتفاق بادهای خورشیدی که سرعت بالایی در حرکت دارند ذرات باردار الکتریکی را iبه یون باردار تبدیل نموده و در دنباله آنها جریان می دهد.

وی تاکید نمود: دم های دنباله دارها توسط پرتوها و بادهای خورشیدی حرکت داده می شوند همیشه در خلاف جهت خورشید می باشند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.