دود تصمیم‌ اشتباه در چشم مردم

۳۰م آذر ،
ممتاز نیوز : روز قبل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دربارهٔ جزئیات کم کاری دولت در این حوزه گزارشی به نمایندگان ملت ارائه داد که حاکی از تصمیم گیری انتقاد برانگیز مسئولان دولتی و بی‌توجهی آنها به موضوع مهم و حساس سلامت مردم بود.خلاصه خبر این است:«وزارت راه و شهرسازی از ۱۱۵۰میلیارد تومان درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها فقط ۸۰ میلیارد تومان به بیمارستان‌ها اختصاص داده و بقیه را صرف مسکن مهر کرده است.» در میان نابسامانی‌ها حوزه بهداشت و درمان وضع بیمارستان‌های دولتی به اندازه ای وخیم است که حتی صدای معاونان وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم درآمده و خواستار رفع فوری مشکلات بیمارستان‌ها شده اند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تهران امروز ؛ از یکسو مردم به دنبال افزایش هزینه های درمان به بیمارستان های دولتی پناه آورده اند و از سوی دیگر بیمارستان‌ها به سبب کمبود بودجه و امکانات و حتی نیروی انسانی نمی‌توانند پاسخگوی خیل بیماران باشند.درنهایت در این وضع و در حالی که بودجه‌های دولتی به صورت قطره چکانی به حوزه سلامت تزریق می‌شود،خبر می‌رسد همان اندک اعتباری که از قبل هدفمندی یارانه ها باید به جیب بیمارستان‌ها ریخته می‌شد به کالبد خسته طرح مسکن مهر تزریق شده تا چرخ عمرانی این طرح دولتی از حرکت نایستد و خدای نکرده مسئولی بابت رکود این طرح در سیبل منتقدان قرار نگیرد. اما چه عواملی دست‌به‌دست هم داده اند که این شرایط دشوار پیش آمده است؟

پرداخت نشدن کامل ۶هزار میلیارد تومان سهم حوزه بهداشت از محل هدفمندی یارانه ها،بدهکاری ۱۴۰۰میلیارد تومانی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها،تاخیر در پرداخت یارانه دارو و…فقط بخشی از کاستی هایی است که می توانست با مدیریت صحیح و عقلایی رفع شود. حال سوال این است که بنا به چه قانون،کار کارشناسی یا حتی مصلحتی،سلامت مردم به پیشبرد یک طرح عمرانی(که به حیات و ممات مردم هم بسته نیست) ترجیح داده شده است؟آنهایی که این تصمیم را گرفته‌اند اندکی به وضع وخیم و اورژانسی بخش سلامت توجه کرده‌اند؟اصلا گذرشان به بیمارستانی دولتی افتاده تا از نزدیک صف طولانی بیماران را برای دریافت خدمات درمانی ببینند؟ دود تصمیم‌گیری های اشتباه، نبود مدیریت عقلایی و غافل شدن از حوزه مهمی چون بهداشت و سلامت نه‌تنها به چشم مردم می رود که هزینه های اضافی و چند برابری هم بر دوش نظام می‌گذارد.

مردم ‌اکنون باید افزون‌بر مشکل گرانی، تورم و اشتغال به موضوع پرداخت هزینه درمان هم فکر کنند که این غیرقابل قبول و ناعادلانه است.به‌نظر می‌رسد دولت همه هم و غم خود را معطوف به عدالت اقتصادی کرده و از تحقق عدالت در حوزه سلامت غافل شده است؛موضوعی که بار روی شانه های مردم را با توجه به وضع نابسامان اقتصاد،سنگین تر خواهد کرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.