دورکاری یا فریلنسینگ چیست؟

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobotf/images/712ed__106391_510.jpg

سایت خبری ممتاز نیوز، تصور این که در خانه بنشینیم و وظایف خود را انجام بدهیم حس دلنشینی است. عده‌ای هستند که فضای محیط کار خود را دوست ندارند و در آن‌جا احساس آرامش نمی‌کنند. آن‌ها همان‌هایی هستند که مدعی‌اند در فضای خانه ذهنشان بهتر کار می‌کند و اگر شرایط برای کار در خانه برایشان فراهم شود، قطعا از بهره‌وری بالاتری برخوردار هستند. در این صورت هم در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اند و هم از ترافیک سنگین خیابان‌ها رها شده‌اند. “دورکاری” پدیده‌ی جدیدی است که هنوز در کشور ما به آن صورت نهادینه نشده است و برای عموم مردم جا نیافتاده است. البته در این میان باید به ظرفیت‌های کشور خود هم توجه کنیم. موضوع کار در خانه یا همان “دورکاری” به یک آگاه‌سازی عمومی در سطح وسیع نیاز دارد. در ایران اغلب کارمندها عدم حضور فیزیکی در محل کار را تهدیدی برای امنیت شغلی خود به حساب می‌آورند. آن‌ها همیشه این ترس همراهشان است که مبادا با این شیوه از کار کردن شرایطی برایشان رقم بخورد که از حقوق و مزایای کمتری نسبت به سایر کارمندان برخوردار شوند. “دورکاری” دارای مزایای فراوانی است اما هنوز زیرساخت‌های کشور برای تحقق کامل اهداف این کار مهیا نیست. از جمله این که یکی از الزامات اولیه و ضروری برای “دورکاری” دسترسی آسان و سریع به شبکه‌ی جهانی اینترنت است که متاسفانه اینترنت در ایران در زمره‌ی یکی از کندترین کشورهای جهان است. عده‌ای از کارمندان عقیده دارند که اگر بتوان در خانه کار کرد، به دلیل آرامشی که در فضای خانه حکمفرما می‌شود و دیگر از تنش‌های محل کار خبری نیست، حتی می‌توان موجب افزایش میزان بهره‌وری شد. اما در این میان تعداد زیادی هم هستند که بر این باورند که ارتباط رودررو در محل کار امکان موفقیت را انجام یک کار را بالا می‌برد و در این صورت است که بهره‌وری هم بیشتر می‌شود. ضمن این‌که این شیوه حتی می‌تواند ارتقای شغلی را هم فراهم کند.

اما مزیت‌های دورکاری یا فریلنسینگ چیست؟ شما می‌توانید برای خود کار کنید. در هر کجا که دوست داشته باشید کار کنید و روی هر پروژه‌ای که دوست داشته باشید کار کنید.
اگر دنبال یک سایت معتبر برای انجام پروژه‌های خود می‌گردید، «دورکار» برای شما بهترین مکان است. سایت «دورکار» از طریق دو آدرس doorkar.com و doorkar.ir در دسترس عموم قرار گرفته است. در این سایت شما می‌توانید هم به عنوان فریلنسر و هم به عنوان کارفرما ثبت‌نام کنید. فریلنسر شخص حقیقی یا حقوقی است که با توجه به مهارت و تخصصی که دارد، پروژه‌ها را از راه دور انجام می‌دهد. شخصی که با توجه به حرفه و تخصص خاصی که دارد، بدون استخدام رسمی و به صورت مستقل و در ازای کارمزد کار می‌کند. اکثر این افراد در منزل کار می‌کنند و بابت تکمیل هر پروژه مبلغی دریافت می‌کنند. کارفرما نیز یک شخص حقیقی یا حقوقی است که با ارسال و ثبت پروژه‌های خود، افراد متخصص را برای انجام آن‌ها دعوت می‌کند. به این صورت که کارفرما پروژه‌ای را در سایت ثبت می‌کند که خودش از توانایی کافی برای انجام آن برخوردار نیست یا این‌که زمان کافی را در اختیار ندارد. در این صورت است که پس از ثبت پروژه ده ها فریلنسر برای شما پیشنهاد می‌فرستند.آن‌ها مبلغ پیشنهادی خود و زمانی که می‌توانند پروژه را به پایان برسانند را در پیشنهادشان مطرح می‌کنند و بعد از ارسال نمونه کار، تصمیم با کارفرماست که چه کسی را برای انجام کارش انتخاب کند. پروژه‌هایی را می‌توان از طریق سایت «دورکار» انجام داد که امکان انجام آن‌ها از راه دور وجود داشته باشد. کارهایی مانند طراحی گرافیک، طراحی وب‌سایت و برنامه‌ی موبایل، نگارش و ترجمه‌ی متن، گردآوری مطالب و تحقیق، ساخت ویدئوکلیپ‌های تبلیغاتی، نقشه‌کشی ساختمان، انجام انواع پروژه‌های برنامه‌نویسی، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو و…
یکی از مسائل مهمی که در این شیوه‌ی کاری بسیار حائز اهمیت است، تامین امنیت کارفرما و فریلنسر است. در «دورکار» برای این مشکل هم راه‌حل مناسبی اتخاذ شده است. به این صورت که پس از ثبت پروژه و انتخاب فریلنسر، کارفرما مبلغ پروژه را به حساب فریلنسر واریز می‌کند. این مبلغ نزد «دورکار» به صورت امانت باقی می‌ماند تا زمانی که فریلنسر پروژه را تکمیل کند و تحویل دهد. در این مرحله اگر کارفرما از کیفیت کار رضایت داشت، مبلغی که نزد «دورکار» به صورت امانت واریز کرده بود را آزاد می‌کند و در این مرحله فریلنسر می‌تواند آن را برداشت کند.
سایت «دورکار» قوانین خاص خودش را نیز دارد. از جمله این‌که مسئولیت تمام مطالبی که به عنوان پروژه، پیام و… توسط کاربران در سایت قرار می‌گیرد، با خود کاربر می‌باشد. همچنین نحوه‌ی برقراری ارتباط بین کاربران هم از طریق امکاناتی فراهم می‌شود که سایت در اختیار آن‌ها قرار داده است. و از ارسال هرگونه مشخصات تماس مانند شماره تلفن همراه، آدرس ایمیل و… برای سایر کاربران خودداری می‌شود.
با وجود مشکلاتی که دورکاری در کشور ما دارد و کمبود شرایط و زمینه‌های مناسب برای اجرای آن، «دورکار» به خوبی توانسته است تا حد زیادی به این نیاز پاسخ مثبت دهد. زیرا با فراهم کردن بستری امن و مطمئن برای دارندگان مشاغل بزرگ و کوچک، کارآفرینان و عموم مردم راه‌اندازی شد تا بتوانند به راحتی از نیروی کار متخصص در سراسر کشور جهت انجام پروژه‌های از راه دور اقدام کنند. همچنین کارفرمایان با استفاده از «دورکار» علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه این امکان را دارند که دفترکاری به وسعت ایران داشته باشند و نیز از متخصصین داخلی با ایجاد شغل حمایت کنند. از طرف دیگر سایت «دورکار» برای افرادی مناسب است که شغل ثابت آن‌ها مربوط به رشته‌ی تحصیلی‌شان نمی‌باشد. دلیل آن هم می‌تواند پیدا نکردن کار مناسب مرتبط با رشته باشد یا کافی نبودن حقوق شغل مربوطه یا هر دلیل دیگر. این برایشان فرصت مناسبی است که از طریق «دورکار» بتوانند در اوقات فراغتشان کاری مرتبط با علایقشان انجام دهند و به کسب درآمد نیز بپردازند.
در دورانی که روز به روز تکنولوژی ما را احاطه خواهد کرد و همه چیز مدرن می‌شود، دیری نمی‌پاید که “دورکاری” نیز بین مردم رایج خواهد شد.

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. بومران:

    در پلتفرم فریلنسری دیجیتال مارکتینگ بومران هم میشه پروژه برون سپاری کرد و فریلنسری کار کرد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.