دولت فقط برگزار نماینده انتخابات است نه مجری همه مراحل/ اصلاح قانون انتخابات ضروری بود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه قانون انتخابات فعلی ریاست جمهوری نیاز iبه اصلاحاتی داشت که انجام آن‌ها ضروری بود، گفت: موارد متعددی از جمله شرایط کاندیداها، دستگاه برگزار‌کننده انتخابات، نحوه نظارت و تعریف رجل سیاسی در قانون دیده می‌شود که اصلاح آن ضروری iبه‌نظر می‌رسد.

محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره iبه لایحه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری iبه خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: قانون فعلی انتخابات  ریاست جمهوری نیاز iبه  اصلاحاتی داشت که پرداختن iبه آنها ضروری بود.

وی در ادامه افزود: موارد متعددی از جمله شرایط کاندیداها، دستگاه برگزار‌کننده انتخابات، نحوه نظارت و تعریف رجل سیاسی در قانون دیده می‌شود که باید اصلاح شود.

نایب رئیس مجلس همچنین تصریح نمود: iبه طور مثال در مورد تعریف رجل سیاسی چیزی در قانون ذکر نشده و یا در خصوص شرط سنی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز برخی معتقدند باید همچون کاندیداهای مجلس و شوراها محدوده سنی برای آن در نظر گرفته شود.

باهنر در ادامه خاطرنشان نمود: در حال حاضر این لایحه در دستور کار مجلس بوده و از نمایندگان و کارشناسان دعوت شده است تا نظرات نهایی خود را اعلام نمایند، بنابراین باید منتظر نتیجه نهایی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم.

نماینده تهران در خانه ملت در ادامه با بیان اینکه مطابق قانون اساسی، نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است، اظهار داشت: در هیچ کجای قانون اشاره نشده است که قوه مجریه برگزارکننده انتخابات است.

وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات متفاوت با تعیین ضوابط آن است، گفت: در اینکه دولت و وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات می باشند شکی نیست ولی قاعدتا ضوابط و شرایط برگزاری انتخابات را قانون تعیین می‌کند.

باهنر افزود: دوستان دستگاه اجرایی فکر می‌کنند باید معتمدین را هم انتخاب نمایند ولی چنین چیزی نبوده و باید قوه قضائیه، شوراهای شهر و دیگر دستگاههای متولی نیز در این انتخاب سهیم باشند.

گفتنی است قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران مصوب پنجم تیرماه سال ۱۳۶۴ است که درسال‌های قبل ۶ بار دستخوش تغییر و اصلاح قرار گرفته است.

موضوع اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از سال پیش مطرح بوده و همزمان با آغاز مجلس نهم iبه صورت جدی در دستور کار کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور قرار گرفت.

شایان ذکر است امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور چندی پیش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با هماهنگی وزارت کشور، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس در حال انجام بوده و قطعا تا انتخابات سال آینده ریاست جمهوری iبه سرانجام خواهد رسید تا این انتخابات با استناد iبه قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

انتهای‌پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.