دومین بازارچه مرزی صادرات گازوئیل ایران راه افتاد

۱۶خردادماه،

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ممتازنیوز به نقل از مهر، پس از راه اندازی سامانه پایش و رصد نقل و انتقال فرآورده های نفتی در انبارهای نفت و ناوگان نفتکش های جاده پیما به عنوان اتاق فرمان مقابله با قاچاق سوخت، فروش گازوئیل از طریق بازارچه های مرزی به مرزنشینان دومین اقدام غیر قیمتی دولت برای مقابله با پدیده قاچاق گازوئیل است.

بر این اساس با مصوبه دولت قیمت گازوئیل در مبادی مرزی به صورت قیمت تعادلی و شناور متناسب با فوب خلیج فارس عرضه می گردد که بهای این فرآورده نفتی به مراتب بالاتر از قیمت آن در جایگاه های سوخت داخل کشور است و پیش بینی می گردد با اجرای این طرح حجم قاچاق گازوئیل به حداقل کاهش یابد.

از این رو هفته قبل به منظور توسعه صادرات فرآورده های نفتی و تامین معیشت مرزنشینان، اولین مرکز فروش سوخت به مرزنشینان در بازارچه مرزی میلک در سیستان و بلوچستان و در مرز مشترک با پاکستان و افغانستان به طور رسمی افتتاح شده است.

مطابق با برنامه تعریف شده در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی باید تعداد مراکز مرزی فروش سوخت کشور به ۳۴ بازارچه افزایش یابد که در این صورت علاوه بر مهار رشد قاچاق گازوئیل امکان افزایش صادرات فراورده های نفتی توسط مرزنشینان کشور هم فراهم می گردد.

در راستای اجرای این برنامه، دومین بازارچه مرزی عرضه سوخت به مرزنشینان در کوهک سراوان استان سیستان و بلوچستان راه اندازی شد و حتی اولین محموله سوخت از این بازارچه هم صادر شده است.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پیشتر قیمت فروش سوخت در بازارچه های مرزی را کمتراز قیمت فروش این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه اعلام کرده و گفته بود: این کاهش یمت منجر به ایجاد حاشیه سود منطقی برای مرزنشینان خواهد شد.

این مقام مسئول قیمت فروش گازوئیل به قیمت فروش مرزی را مخصوص مرزنشینان عنوان کرده و یادآور شده بود: سوخت تحویلی به مرزنشینان ۵۰۰ لیتر و به قیمت ۲۳۰۰ تومان ( ساکنان تاشعاع ۲۰کیلومتری مرز) خواهد بود.

از سوی دیگر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده است: سیستان و بلوچستان به سبب وسعت مرزمشترک به طول ۱۵۰۰کیلومتر باک شورهای همجوار همچون افغانستان، پاکستان و مرزآبی دریای عمان استعداد بالقوه ای در افزایش صادرات فرآورده های نفتی و رشداقتصادی کشور دارد.

ماخذ:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.