دو تا سه درصد توده بدون چربی بدن در هر دهه از زندگی از دست می‌رود

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : دو تا سه درصد توده بدون چربی بدن در هر دهه از زندگی از دست می‌رود، در نتیجه تغییرات در راه رفتن، عدم تعادل عملکرد فیزیکی و افزایش خطر بیماری‌های مزمن ایجاد می‌شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: کاهش مرگ و میر نوزادان در قرن بیستم و افزایش امید به زندگی آمار جمعیت جهان را به نفع سالمندی تغییر داده است.

محمدجعفر صادقی افزود: افزایش طول عمر همراه با بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، آنفولانزا، پنومونی، نارسایی کلیه و پرفشاری خون است.

وی با بیان اینکه اشخاص بالای ۶۵ سال به‌عنوان سالمند تلقی می‌شوند، بیان داشت: تغییرات فیزیولوژیک در سالمندی شامل تغییر در ترکیب بدنی، کاهش حواس، تغییرات عملکردی دستگاه گوارش و قلبی عروقی، اختلال عملکرد عصبی، کاهش میزان ایمنی بدن، مشکلات جویدن و بلع و کاهش اشتها است.

صادقی با بیان اینکه فعالیت بدنی منظم علاوه بر تامین سلامت بدن، میزان شیوع بیماری‌ها و مرگ و میر را در سالمندان کاهش می‌دهد، اظهار داشت: کاهش حس چشایی و بویایی در سالمندان منجر به کاهش اشتها، لذت نبردن از غذا و افزایش مسمومیت‌های غذایی و شیمیایی می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود سالمندان همراه با خانواده غذا بخورند.

رئیس مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: در این دوره از زندگی، خشکی دهان و کاهش تعداد پرزهای چشایی حس چشایی را تغییر داده و پذیرش بعضی از غذاها کم می‌شود و علاوه بر این پوسیدگی دندان و مشکلات لثه منجر به از دست دادن دندان‌ها و استفاده از دندان مصنوعی در سالمندان می‌شود.

صادقی عنوان کرد: اشخاصی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند غذاها را مشکل‌تر می‌جوند و این مسئله ممکن است سبب کاهش مصرف گوشت، میوه و سبزی تازه و در نتیجه کمبود دریافت انرژی و ویتامین‌ها و املاح معدنی ‌شود به این منظور استفاده از پوره غذاها، اضافه کردن سس‌ها و عصاره‌ها و خردکردن غذا برای سالمندان پیشنهاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یبوست یکی دیگر از شایع‌ترین مشکلات سالمندان است که به سبب عدم مصرف کافی مایعات، ناکافی بودن فیبر دریافتی، محدودیت حرکت و فعالیت و مصرف بعضی داروها در سالمندان ایجاد می‌شود و درمان آن از طریق افزایش دریافت مایعات، سبزیجات، میوه‌ها و افزایش فعالیت بدنی در سالمندان است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.