دو خبر از بهداشت و درمان

آرزو دهقانی با بیان این که پرخوری در ماه رمضان موجب سوء هاضمه و نفخ می شود، افزود: افراد می توانند برای جلوگیری از نفخ، از مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند و ادویه دار و همچنین غذاهایی که ایجاد نفخ می کنند مثل تخم مرغ،‌ کلم، لوبیا، عدس و نوشابه های گازدار خوداری کنند.

وی افزود: برای درمان این بیماری افراد می توانند از آب یا آب میوه استفاده کرده و از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنند.

وی یکی دیگر از عوارض روزه گرفتن را ضعف و افت فشار خون دانست و عنوان کرد: افزایش تعریق، ضعف، خستگی، کم شدن انرژی، سرگیجه به خصوص هنگام برخاستن، ظاهر رنگ پریده و احساس افتادن از علائم افت فشارخون است که این علائم بیشتر در بعد از ظهر اتفاق می افتد.

کارشناس آموزشی اورژانس کشور گفت: مصرف کم مایعات و کاهش مصرف نمک به افت فشار خون کمک می کند که برای جلوگیری از آن می توان مصرف نمک و مایعات را افزایش داده و از رفتن به مکان های گرم اجتناب کرد.

وی خاطرنشان کرد: افت فشار خون باید با گرفتن فشار خون در هنگام بروز علائم تأیید شود و افراد دارای فشار خون بالا ممکن است در طول ماه رمضان نیاز به تنظیم مجدد داروهای خود از سوی پزشک داشته باشند.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دهقانی اضافه کرد:‌ سردرد نیز یکی دیگر از عوارض روزه داری است که این علائم با عدم مصرف کافئین و تنباکو ،‌انجام کار زیاد در طول روز، کم خوابی و گرسنگی، در انتهای روز بدتر می شود که سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود، می تواند منجر به حالت تهوع قبل از افطار شود.

**‌کم شدن حرارت بدن در حادثه دیدگان، خطر مرگ را افزایش می دهد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد هیپو ترمی یا کم شدن حرارت بدن در افرادی که دچار حادثه شده‌اند با افزایش خطر مرگ همراه است.

به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محققان با انجام یک مطالعه روی خدمات پزشکی اورژانس تعدادی از بیمارستان های فرانسه و بررسی میزان صدمات قربانیان تروما -صدمه – طی سه سال دریافتند که درصد زیادی از این بیماران هنگام ورود به بیمارستان دچار کاهش حرارت بدن شدند و این عارضه امکان بروز مرگ و میر را در آنها افزایش داده است.

براساس این گزارش، میزان کاهش دمای بدن یا هیپوترمی به شدت آسیب‌دیدگی و یا صدمه به سر و ستون فقرات، بستگی دارد.

علاوه بر میزان آسیب‌دیدگی و از دست دادن خون، درجه حرارت مایع تزریقی وریدی به حادثه دیدگان و دمای داخل آمبولانس نیز از عوامل موثر در ابتلا به کم شدن حرارت بدن، ‌است.

خطر ابتلا به هیپوترمی در افرادی که ورزش‌های زمستانی را انجام می‌دهند یا کوهنوردان، بیش از سایر افراد است.

اجتمام ۹۱۰۵ **۹۱۸۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۱۸۴۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.