دیابت بارداری خطر تولد نوزاد نارس را افزایش می دهد

خبرگزای آریا- دیابت بارداری خطر تولد نوزاد نارس و مرده را افزایش می دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، فرناز اهدایی وند جراح و متخصص زنان و زایمان با بیان این مطلب اظهار داشت: دیابت بارداری در نیمه دوم حاملگی ایجاد می شود  عموما بعد از ختم حاملگی برطرف می شود.
وی افزود: در این بیماری احتمال افزایش فشار خون بارداری (مسمومیت بارداری) درشت بودن نوزاد، ‌زردی دوران نوزادی و نیز کاهش قند خون نوزاد بعد از تولد افزایش می یابد.
دکتر اهدایی وند به خانم های باردار مبتلا به دیابت توصیه کرد: حتما غذا را در حجم کم و به دفعات بیشتر میل کنند و در هیج وعده ای بیش از حد غذا نخورند.
مدیر گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: لازم است در برنامه غذایی خود از همه گروه های غذایی به شکل متنوع و متعادل استفاده کرده و مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده را کاهش دهند.
وی مصرف روزانه مواد غذایی فیبردار مانند حبوبات، سبزی،‌میوه و نان های سبوس دار مانند سنگک را در کاهش قند خون موثر عنوان کرد و گفت: بهتر است این افراد مواد غذایی با قند پایین مانند نان بربری، نان تافتون، سنگک، لپه، عدس و لوبیا قرمز را جایگزین مواد غذایی با قند بالا مانند لواش ماشینی،‌باقلا بدون پوست، هویج و سیب زمینی کنند.
این متخصص زنان و زایمان در ادامه با بیان این که چاقی یکی از عوامل خطر ابتلا به مسمومیت های بارداری است،‌ گفت: مسمومیت بارداری با افزایش فشارخون،‌ وجود پروتئین در ادرار و ورم بعد از هفته بیستم بارداری مشخص می شود و مسمومیت بارداری اغلب در اولین حاملگی و در سنین زیر ۲۰ یا بالای ۳۵ سال بیشتر اتفاق می افتد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.