دیابت یک تهدید جهانی است/ افزایش سکته های مغزی و قلبی

دیابت یک تهدید جهانی است/ افزایش سکته های مغزی و قلبی

دیابت یک تهدید کننده سیستم بهداشتی است. پژوهشها نشان می‌هد که یکی از عوامل ابتلا به این بیماری، ژن فرد است که بشر قرنهاست با همین ژن زندگی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نکته مهم در این میان عدم هماهنگی و آمادگی لازم بشر امروز برای ورود به دنیای امروز است به عبارتی دیگر “ما برای زندگی امروز، تجهیز نشده‌ایم!”

دکتر اسداله رجب رئیس انجمن دیابت ایران با عنوان این مطلب که در حال حاضر بیش از ۳۶۶ میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند، گفت: تا سال ۲۰۳۰ این تعداد به نیم میلیارد نفر خواهد رسید.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه ۵۰ درصد مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند، افزود: در بعضی کشورها مثل کشورهای آفریقایی تا ۷۸ درصد و در بعضی کشورها مثل آلمان حدود ۲۲ درصد از دیابت خود بی‌اطلاع هستند.

رجب با عنوان این مطلب که پدیده ژن دیابت نسبت به گذشته تغییری نداشته است، تاکید کرد: عواملی چون تغذیه، تحرک جسمی و… نسبت به گذشته دچار تغییرات نامناسبی شده‌اند.

رئیس انجمن دریابت ایران در ادامه به عوارض عدم کنترل دیابت در بیماران اشاره کرد و افزود: چنانچه دیابت کنترل نشود سبب افزایش ۲ تا ۳ درصدی سکته‌های مغزی نسبت به افراد غیردیابتی می‌شود.

وی گفت: همچنین سبب افزایش ۵ درصد نابینایی نسبت به افراد غیردیابتی‌ می‌شود.

رجب ادامه داد: عدم کنترل دیابت سبب افزایش ۵۸ درصدی خطرات عوارض چشمی نسبت به افراد غیردیابتی‌ می‌شود و می تواند سکته های قلبی را نسبت به سایر افراد ۴ تا ۶ درصد افزایش دهد.

وی همچنین از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی عوارض کلیوی در افراد دیابتی که بیماری خود را کنترل نمی کنند، خبر داد و افزود: در مواردی که افراد دیابتی نتوانند بیمای خود را کنترل کنند، سبب افزایش ۲۲ درصدی قطع پای بیماران می شود.

رجب تاکید کرد: زنگ خطر دیابت مدتهاست به صدا در آمده و گوشهای ما هم شنیده‌اند. اما خطر جدی گرفته نمی‌شود.

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: کم هزینه ‌ترین و در عین حال موثرترین راه برون رفت از چنین شرایط خطرآفرینی، بدون شک، آموزش است.


خبرگزاری مهر RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.