دپوی هزاران تن کشمش در انبار به سبب قیمت نامناسب خرید

فرماندار کاشمر گفت: کشاورزان انگورکار کاشمری در سال‌جاری حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن کشمش تولید کرده که بیشتر آن به سبب نامناسب بودن قیمت بازار در انبارها مانده است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، مهدی فروزان با اشاره به برگزاری جلسه بررسی مشکلات تولید و فروش کشمش با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و فرمانداران شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن اظهار داشت: متاسفانه محصولی که از کشاورزان خریداری می‌شود با هزینه‌هایی که برای تولید آن انجام داده به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست و کشاورزان نیز از این بابت متضرر شده‌اند.

وی با بیان این که در سطح ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات کاشمر بیش از ۲۴ رقم انواع انگور تولید می‌شود، افزود: متوسط عملکرد تولید در هر هکتار ۲۵ تن با اشتغالزایی ۴ هزار و ۵۰۰ نفر است که بر اساس آمار ارائه شده از سوی جهادکشاورزی سالانه ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن انگور از باغات شهرستان برداشت می‌شود.

نماینده عالی دولت در کاشمر با اشاره به این که سرمای بیش از حد سبب کاهش ۲۰ درصدی تولید در سال‌جاری شده یادآور شد: در سال‌جاری از باغات کاشمر ۶۶ هزار تن انگور برداشت شد که نسبت به سال قبل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش یافته است.

وی با بیان این که ۳۰ درصد انگور کاشمر به صورت تازه خوری و مابقی آن که بیشتر از ارقام عسکری و پیکامی است، تبدیل به کشمش سبز قلمی و طلایی می‌شود خاطرنشان کرد: کشاورزان انگور کار کاشمری در سال‌جاری حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن کشمش تولید کرده که بیشتر آن به سبب نامناسب بودن قیمت بازار در انبارها مانده است.

فروزان هزینه تولید هر کیلو کشمش را ۲ هزار و ۷۶۰ تومان اعلام و تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت  کود، سم، آب، هزینه کارگری و… در سال‌‌جاری این مبلغ به حدود ۳ هزارتومان در هر کیلو رسیده حال آنکه هر کیلوگرم کشمش با قیمت ۳ هزار تومان در حال خرید و فروش است که  در نتیجه کشاورزان با این وضع رغبتی به فروش محصول خود ندارند.

وی پایین بودن قیمت کشمش، عدم بازاریابی، نبود خرید تضمینی توسط دولت، نبود اعتبار برای آموزش کشاورزان، عدم تسهیلات کافی برای ایجاد کارگاه‌های بهداشتی، عدم وجود کارخانجات فرآوری انگور و کنسانتره و بسته‌بندی کشمش را از عمده‌ترین مشکلات فراروی تولید و فروش کشمش در منطقه عنوان کرد و خواستار اختصاص اعتبار به سازمان تعاون روستایی جهت خرید کشمش شهرستان، کمک به کشاورزان و تولیدکنندگان کشمش با تخصیص اعتبار مناسب و  یارانه‌ای برای خرید کود و سم در راستای رونق بخشیدن به بخش تولید و فروش کشمش شد.

فرماندار کاشمر با اشاره به این که پرداخت تسهیلات لازم به تجار منطقه جهت خرید محصول و تسهیل صادرات کشمش به کشورهای همسایه از دیگر اقدامات در جهت کاهش مشکلات و افزایش حمایت از کشاورزان است، گفت: شناسایی تجار منطقه، بررسی راهکارهای پرداخت تسهیلات کم بهره و حمایت از کارخانجات فرآوری از جمله مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود که مقرر شد از سوی سازمان صنعت معدن تجارت و سایر دستگاه‌های متولی امر مورد اقدام و بررسی قرار گیرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.