دیابت و فشار خون بالا عامل بیش از ۵۵ درصد بیماری های کلیوی

بر طبق شواهد و آمارهای موجود، و دیابت و فشار خون بالا بیش از ۵۵ درصد مهم ترین عوامل ابتلا به نارسایی و بیماری های کلیوی هستند.

قاسم ضیائی، فوق تخصص اورولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، افزود: متاسفانه در سال های اخیر شیوع بیماری های مربوط به دستگاه ادراری  بیشتر شده و بسیاری از افراد جوامع مختلف در نتیجه این بیماری ها دچار مشکلات زیادی شده اند.

وی تصریح کرد: بیماری ها و نارسایی های کلیوی، سرطان پروستات، سرطان مثانه، عفونت ها و سنگ های کلیوی و اداری و سرطان کلیه، از جمله بیماری های بسیار شایع مربوط به دستگاه ادراری است.

ضیائی گفت: البته برخی دیگر از مشکلات همچون بیش فعالی مثانه نیز در بین افراد جامعه بسیار شایع هستند، اما به خاطر این که شدت آزار و مشکلات ایجاد شده ناشی از آنها در اغلب افراد مبتلا چندان زیاد نیست، به همین دلیل کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

وی با اشاره به این که بیماری ها و نارسایی های کلیوی در بین بیماری های مربوط به دستگاه ادراری اهمیت زیادی دارند، افزود: متاسفانه به دلایل مختلفی همچون تغذیه نامناسب و بیماری های مزمن و زمینه ای ، شمار افراد مبتلا به بیماری های کلیوی به شدت افزایش یافته است.

ضیائی تاکید کرد: بر طبق شواهد و آمارهای موجود، دیابت و فشار خون بالا بیش از ۵۵ درصد مهم ترین عوامل ابتلا به نارسایی ها و بیماری های کلیوی هستند.

وی تصریح کرد: عوامل دیگری نظیر عفونت ها و سنگ های ادراری، عوامل محیطی و همچنین عوامل ناشناخته نیز در بروز بیماری های کلیوی نقش دارند.

ضیائی خاطر نشان کرد: مصرف بی رویه برخی از داروها به ویژه مسکن ها نیز در بروز بیماری های کلیوی نقش دارند.

* توجه جدی به پیشگیری از بیماری های دستگاه ادراری ضروری است

این فوق تخصص اورولوژی در ادامه با اشاره به افزایش چشمگیر بیماری های دستگاه ادراری در سال های اخیر، به خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: در حال حاضر سرطان های دستگاه ادراری به ویژه سرطان های پروستات و مثانه جزء چند سرطان بسیار شایع و کشنده محسوب می شوند و بقیه بیماری های مرتبط نیز شیوع بسیار بیشتری در مقایسه با اغلب بیماری های دیگر دارند.

ضیائی افزود: متاسفانه عدم توجه عده زیادی از مردم به موضوع سلامت فردی و خانوادگی و افزایش بیماری های مزمنی همچون دیابت و فشار خون بالا، روند ابتلا به بیماری های دستگاه ادراری به ویژه بیماری های کلیوی را به شدت تسریع کرده است.

وی با اشاره به این که توجه جدی به پیشگیری از بیماری های دستگاه ادراری ضروری است، یادآور شد: در صورتی که از هم اکنون برای کنترل این بیماری ها چاره اندیشی نشود، به طور قطع عواقب جبران ناپذیر بیماری هایی همچون بیماری های کلیوی، عفونت ها و سنگ های کلیوی، سرطان پروستات و مثانه سیستم بهداشتی و درمانی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ضیائی خاطر نشان کرد: هر اقدامی به منظور پیشگیری کنترل بیماری های کلیوی و سایر بیماری های دستگاه ادراری، باید از خود فرد شروع شود، ضمن آن که افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به افراد جامعه از سوی مسئولان بهداشتی نیز عامل بسیار مهمی در مقابله با این بیماری ها است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.