دیابت پرهزینه ترین بیماری غدد در دنیا است

۲۵ام بهمن ،

برنامه ملی کنترل بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن را در کشور در دست اجرا دارد.

 به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ کوروش اعتماد، رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر دلایل اصلی رشد دیابت را گسترش شهر‌نشینی، صنعتی شدن جوامع، کم‌تحرکی، افزیش مصرف فست‌فود و زندگی ماشینی، عنوان کرد.

کوروش اعتماد دربارهٔ انواع این بیماری، توضیح داد: دیابت نوع اول وابسته به انسولین است که از بدو تولد تا قبل از ۳۰ سالگی و نوع دوم غیر وابسته به انسولین است که بعد از ۳۰ سالگی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به غده‌ای به نام پانکراس که انسولین ترشح می‌کند، ادامه داد: انسولین اجازه عبور قند به داخل سلول را می‌دهد و اگر انسولین نباشد قند در بدن هست ولی مصرف نمی‌شود و بنابراین میزان قند بدن بالا می‌رود.

وی افزود: در دیابت نوع دوم، غده پانکرانس، انسولین بی‌کیفیت می‌سازد که بیمار مجبور می‌شود به جای انسولین، قرص‌هایی چون متفورمین استفاده کند.

اعتماد اظهار داشت: سن، بیشترین مبتلایان نوع دوم در جهان بین ۵۵ تا ۶۵ سال و در ایران ۴۵ تا ۵۰ سال است که این به معنای پنج سال زودتر مبتلا شدن ایرانیان است.

وی شایع‌ترین سبب کم‌بینایی و نابینایی را دیابت دانست که روی تمام اجزای بدن اثر می‌گذارد.

براساس این گزارش، دکتر سید محمد علوی نیا در ادامه افزود: دیابت پرهزینه‌ترین بیماری غدد در دنیا است.

وی اطلاع داد: در هر ده ثانیه، دو نفر به دیابت مبتلا می‌شوند و هر هشت ثانیه یک نفر می‌میرد که اکنون تعداد مبتلایان به این بیماری ۳۳۶ میلیون نفر شمارش شده‌اند که برآورد می‌شود تا سال ۲۰۲۵ میلادی این تعداد به بیش از نیم میلیارد نفر برسد.

این مقام مسئول درمانی کشوری تعداد مبتلایان به دیابت در ایران را حدود چهار میلیون نفر اعلام و تصریح کرد: متاسفانه پنج میلیون نفر در معرض خطر ابتلا قرار دارند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.