دیپلماسی فعال ایران در توکیو/ بازگشت پناهندگان مورد توجه کنفرانس ژاپن

محسن پاک آیین رئیس ستاد افغانستان وزارت امورخارجه که به توکیو سفر کرده بود در گفتگو با مهر حضور ایران در این کنفرانس را مهم توصیف کرد و گفت: نقش محوری ایران در افغانستان و توجه به استقرار آرامش و امنیت در افغانستان،علت دیپلماسی فعال کشورمان در این حادثه بین المللی بود.

وی با اشاره به اینکه هیات ایرانی در بخش تنظیم بیانیه کنفرانس و حضور در اجلاس اصلی جضور موثری داشت گفت در بخش تنظیم بیانیه ما خواستار توجه جدی جامعه بین المللی به مشکل پناهندگان و آوارگان افغانی در کشورهای همسایه شدیم و به دلیل پیگیری ایران،در بیانیه نهائی از جامعه بین المللی و بخصوص دولت افغانستان خواسته شد تا به تعهدات خود برای ایجاد فضای مناسب برای بازگشت پناهندگان عمل کنند.

وی اضافه کرد: در این بیانیه از میزبانی ایران و پاکستان به دلیل میزبانی از پناهندگان و آوارگان افغانی تشکر شد. رئیس ستاد افغانستان،حضور علی‌اکبر صالحی و سخنرانی وی که در حضور کلیه وزرای امور خارجه شرکت کننده انجام شد،توجه جامعه بین‌المللی را به مانع اصلی توسعه افغانستان یعنی حضور ۱۰ ساله نیروهای نظامی خارجی و ایجاد پایگاه های نظامی که عامل نهادینه شدن تروریسم و افزایش قاچاق مواد مخدر و بی ثباتی بیشتر در این کشور است ،جلب و عنوان کرد که دولت افغانستان باید با استفاده از همه نیروهای اجتماعی و آشتی ملی برای استقرار صلح و ثبات و توسعه اقتصادی این کشور گام بردارد.

پاک آیین با تصریح بر اینکه خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود برای بازسازی افغانستان عمل کرده است گفت: جمهوری اسلامی ایران در آینده نیز به اجرای طرح‌های زیر بنایی در افغانستان ادامه داده و به تعهدات خود پایبند خواهد بود.

وی با اعلام اینکه کشورهای حاضر در کنفرانس توکیو متعهد شدند ، شانزده میلیارد دلار در اختیار افغانستان قرار دهند گفت: البته عمل به این تعهد پیش شرط هائی دارد و دولت افغانستان باید اقداماتی از جمله آماده سازی کشور برای بازگشت آوارگان،مبارزه با فساد و برگزاری انتخابات عادلانه را انجام دهد.

وی گفت: باید سازوکاری برای توزیع کمک های مالی در افغانستان با نظارت کشورهای ذیربط از جمله کشورهای منطقه ایجاد شود تا از استفاده صحیح این کمک ها در مسیر توسعه افغانستان اطمینان حاصل شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.