رأی دادگاه کانادایی علیه منافع ایران، اقدامی سیاسی است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

سخنگوی وزارت امور خارجه رأی دادگاهی را در کانادا علیه منافع و اموال ایران، اقدامی سیاسی و تحت تأثیر رفتار دولت کانادا دانست و از اقدامات متقابل ایران در این باره خبر داد.

رامین مهمانپرست در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر، این اقدام سیاسی دادگاه کانادایی را که تحت تأثیر دولت کانادا انجام شده است به‌شدت محکوم نمود.

قاضی دادگاهی در اونتاریوی کانادا طی حکمی که به عقیده کارشناسان فاقد ارزش اجرایی است، در حمایت از یک خانواده آمریکایی که خواهان جبران میلیون‌ها دلار غرامت از سوی دولت ایران شده بود،حکم به مسدود نمودن حاویی‌های متعلق به ایران در کانادا داده است.

مهمانپرست با تأکید بر اینکه دولت کانادا باید مسئولیت این کار را بپذیرد، گفت: طبیعی است مسئله پیگیری سیاسی و حقوقی این رأی دادگاه کانادایی را جزو حقوق خود می‌دانیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر اینکه دولت کانادا باید در اسرع وقت این روند را متوقف کند درباره اقدام متقابل ایران تصریح نمود: مسائل سیاسی و حقوقی درباره این اقدام دادگاه کانادا در دست بررسی است و این حق را داریم که درقبال نقض مقررات بین‌المللی و اصولی درخصوص مصونیت دولتها و اموال آنها، اقدام لازم را انجام دهیم.
وی افزود: متأسفانه شاهد یکی دیگر از موارد نقض مقررات بین‌المللی هستیم؛ دادگاهی که در ایالت اُنتاریوی کانادا چنین حکمی صادر نموده بر خلاف اصل بنیادین مصونیت دولتها و اموال آنها در خارج از کشور رفتار نموده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: همزمانی این اقدام دادگاه کانادایی با بستن سفارت ایران در کانادا و تعلیق روابط سیاسی، نشان دهنده اهداف سیاسی پشت پرده آن است.
وی افزود: این اقدام دادگاه کانادایی نشان‌دهنده زیر پا گذاشتن اصول منشور ملل متحد است و مغایرت روشنی با نص صریح کنوانسیونهای وین مصوب ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ درباره روابط دیپلماتیک و روابط کنسولی دارد و در تناقض آشکار با حاکمیت قانون در عرصه بین‌الملل است.
مهمانپرست گفت: اگر قرار باشد به همین سادگی و تحت تأثیر ملاحظات سیاسی این اصول زیر پا گذاشته شود، مسلماً در عرصه‌های حقوقی و بین‌المللی هم اصول مبتنی بر برابری حاکمیتها پایمال می گردد که این موضوع می تواند عرصه خطرناکی برای کشورها باشد.


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.