رئیس‌جمهور: چین برای توافق هسته‌ای تلاش بیشتری بکند

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

رئیس‌جمهور حسن روحانی، دیروز عمده وقت خود را به مسائل دیپلماسی کشور اختصاص داد و با سفرای پنج کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهوری در یکی از این دیدارها، هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید چین در تهران با اشاره به جایگاه و اهمیت چین در منطقه و جهان، اظهار داشت: تهران برای توسعه روابط با پکن هم اهمیت و هم اولویت زیادی قائل است.
رئیس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات مهم رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس‌های «شانگهای» و «سیکا»، گفت: ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط فی ما بین نمی‌بیند و در انتظار است با سفر «پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین به تهران در آینده‌ای نزدیک این همکاری‌ها بیش از پیش ارتقا یابد.
وی سوابق همکاری دو کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: چین در دورانی که ایران مورد تجاوز قرار گرفت و هنگام تحریم‌ها اقدامات مفیدی انجام داد که راهگشا و مفید بود و ما هیچ گاه این روابط دوستانه را فراموش نخواهیم کرد.
رئیس‌جمهوری گفت: ایران و چین همچنین در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای از گذشته تاکنون همکاری‌های ارزشمندی داشته‌اند و ما امروز خواهان تلاش بیشتر این کشور در چارچوب مذاکرات ایران با ۱+۵ هستیم تا طرفین به توافق جامع و نهایی دست یابند.
وی از سفیر جدید چین خواست تا تمام مساعی خود را برای تحقق طرح‌های امضا شده میان دو کشور در حوزه ایجاد شهرک «آی تی»، قراردادهای «فاینانس» و انرژی به کار بندد.
روحانی ادامه داد: ایران آماده است تا در ساخت مخازن بزرگ نفت و پالایشگاه‌های بزرگ با چین همکاری کند.
رئیس‌جمهوری از حضور شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در بنادر چابهار و جاسک استقبال کرد و گفت: طرح اتصال راه‌آهن بندر چابهار از طریق کشورهای افغانستان، قرقیزستان و قزاقستان به چین می‌تواند زمینه‌های توسعه همکاری بیش از پیش را فراهم آورد و ایران به سرعت در حال تکمیل قطعه ریلی بندر چابهار تا افغانستان است.
وی از قراردادهای مهم ایران و چین در مذاکرات دوجانبه را همکاری دو کشور در چارچوب کمیسیون مشترک با هفت گروه کاری در تهران خواند و گفت: نتیجه تلاش‌های این کمیسیون باید زمینه‌های تعامل تهران – پکن در هفت شاخه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را فراهم کند و با سفر رئیس‌جمهوری چین و قراردادهای نهایی در این خصوص امضا شود.
 
   خواست دولت‌ روابط نزدیک‌تر با ملت و دولت مالزی است
رئیس‌جمهوری همچنین روز دوشنبه هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید مالزی، ایران و مالزی را به عنوان دو کشور دوست و مسلمان و نزدیک به هم دانست و گفت: خواست دولت تدبیر و امید روابط نزدیک‌تر و بهتر با ملت و دولت مالزی است.
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: خواست دولت تدبیر و امید، وحدت و اتحاد میان دو کشور مسلمان است که با داشتن هر مذهبی تحت عنوان اسلام، برای تقویت برادری و دوستی در میان مسلمانان تلاش کنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه دشمنان اسلام دنبال این هستند که میان مسلمانان اختلاف باشد و با اختلافات مذهبی آنها را وادار به خشونت کنند، گفت: اما از دید اسلام خشونت و افراط‌گری مردود است و باید تلاش کنیم که محبت، دوستی و نزدیکی در میان مسلمانان افزایش پیدا کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط اقتصادی دو کشور در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد با تلاش مسئولان دو کشور شاهد توسعه و ارتقای بیش از پیش روابط دوجانبه باشیم.
دکتر روحانی گفت: همواره بین مردم دو کشور روابط خوبی وجود داشته و علاقه‌مندیم که این روابط نیز توسعه پیدا کند.
دکتر روحانی با اشاره به تلاش نخست‌وزیر اسبق و جدید مالزی برای ارتقا و توسعه هر چه بیشتر روابط دو‌جانبه گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است روابط دو ملت و دو دولت در سطوح مختلف توسعه یابد.
راجا نوشیروان بن زین‌العابدین نیز در این دیدار با ابلاغ بهترین سلام‌های گرم پادشاه مالزی به رئیس‌جمهوری کشورمان نقش جمهوری اسلامی ایران را در مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی مفید و سازنده ارزیابی کرد.
 
   اراده ایران روابط با همه کشورهای دنیا به ویژه کشورهای دوست است
دکتر ‌ روحانی در دیداری دیگر هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید کرواسی توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کرواسی را به نفع دو کشور و دو منطقه دانست و گفت: تهران آماده همکاری در حوزه‌های دو‌جانبه و بین‌المللی با کرواسی است.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال کرواسی را تبریک گفت، افزود: اکنون سطح مبادلات اقتصادی دو کشور مطلوب نیست و ما امیدواریم با حضور سفیر جدید کرواسی، شاهد توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی باشیم.  دکتر روحانی گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران روابط با همه کشورهای دنیا به ویژه کشورهای دوست در حوزه بالکان است و باید با شناسایی زمینه‌های مختلف همکاری و ایجاد تسهیلات برای توسعه گردشگری مشترک، دو ملت را بیش از پیش به هم نزدیک کنیم.
رئیس‌جمهوری علاقه تاریخی مردم ایران به کشورهای حوزه بالکان را خاطر نشان و اظهار امیدواری کرد که با سفر رئیس‌جمهوری کرواسی به تهران دو کشور شاهد تحرک جدی‌تر در روابط دوجانبه باشند.  اسکریپور کیلرتس سفیر جدید کرواسی نیز در این دیدار به روابط خوب و حسنه ایران و کرواسی اشاره کرد و گفت: در دوره مأموریتم تمام مساعی خود را برای توسعه روابط که خواست دو کشور است به کار خواهم بست.  وی با ابلاغ سلام گرم رئیس‌جمهور کشورش به دکتر روحانی گفت: کرواسی از گسترش همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی‌گردشگری و علمی با ایران استقبال می‌کند.

    برای توسعه روابط ایران و قرقیزستان هیچ مانعی وجود ندارد
همچنین رئیس‌جمهور در جلسه دریافت استوارنامه سفیر جدید قرقیزستان با تأکید بر اینکه هیچ مانعی برای توسعه روابط میان دو کشور وجود ندارد، گفت: همکاری‌های تنگاتنگ تهران – بیشکک در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و علمی به نفع دو کشور و دو ملت است.
رئیس‌جمهوری با اشاره به مذاکراتش با رئیس‌جمهوری قرقیزستان در خصوص طرح اتصال راه‌آهن سراسری میان کشورهای منطقه که از چین آغاز و به بندر چابهار ختم می‌شود، اظهار داشت: اتصال راه‌های ریلی، جاده‌ای و هوایی منجر به نزدیک شدن دو کشور در حوزه‌های مختلف خواهد شد. دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافق‌ها برای تأمین منافع دو ملت، اظهار امیدواری کرد که در طول مأموریت سفیر جدید قرقیزستان مناسبات فی ما بین بیش از پیش ارتقا یابد.
رسان بک عثمان علی اف سفیر جدید قرقیزستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رئیس‌جمهور کشورش، بر توسعه روابط دو کشور تأکید کرد و گفت: ایران امروز یک قدرت جهانی است و با توجه به برخورداری از ظرفیت‌های بسیار بالا در زمینه‌های مختلف، بیشکک از گسترش همکاری‌ها با تهران استقبال می‌کند.
 
   علاقه‌مندیم که روابط ایران و برونئی در تمام زمینه‌ها توسعه یابد
دکتر   روحانی رئیس‌جمهوری هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید برونئی با بیان اینکه جمهوری اسلامی و برونئی به عنوان دو کشور مسلمان و دوست ارتباط خوبی با هم دارند، گفت: ما علاقه‌مندیم که روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف توسعه پیدا کند تا شاهد روابط نزدیک‌تری بین دو کشور مسلمان باشیم.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در دنیای اسلام مشکلاتی همچون خشونت و افراط‌گری را شاهد هستیم، تصریح کرد: همه کشورهای اسلامی باید در این زمینه همکاری کنند تا خشونت و افراط‌گری از دنیای اسلام رخت بربندد.
  دکتر روحانی افزود: ما در منطقه و در کشورهای همسایه خود شاهد برخوردهای ناشایست و کشتار و حتی جنگ داخلی هستیم و در این رابطه کشورهای مسلمان باید در چارچوب همکاری‌های کشورهای اسلامی کمک کنند تا شاهد صلح، ثبات و امنیت در جهان اسلام باشیم.  
رئیس‌جمهوری ظرفیت روابط دو کشور را برای توسعه همکاری‌ها فراوان دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و امنیتی از جمله مسائل ورزشی و مبارزه با مواد مخدر با برونئی همکاری خوبی داشته باشد.  دکتر روحانی با اشاره به سفر آینده پادشاه برونئی در تهران اظهار امیدواری کرد همکاری‌ها و مناسبات ایران و برونئی با سفر پادشاه برونئی در تهران بیش از پیش توسعه یابد.

— .

جوان آنلاین
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.