رئیس شورای زکات: ریشه قبولی تمام عبادات زکات است

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر طبق روایات اگر زکات به درستی پرداخت شود در جامعه فقیری باقی نمی‌ماند لذا تمام افراد جامعه باید در این زمینه دقت کنند.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، آیت‌الله حسن عالمی  در همایش زکات استان فارس اظهار داشت: مسئله زکات یک موضوع عادی نیست و در روایات ذکر شده که زکات شرط قبولی نماز بوده و از آنجا که نماز ریشه قبولی تمام عبادات است بنابراین زکات ریشه قبولی کل عبادات تلقی می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: ۳۲ بار کلمه زکات در قرآن ذکر شده که ۲۷ بار آن همراه با نماز است و این مسئله اهمیت زکات را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در روایات از ریسمانی نام برده شده که در بیت‌المال باقی مانده و زکات بوده و جا دارد تحقیق شود که آیا بر بافندگی ریسمان زکات تعلق گرفته است و آیا احتمال توسعه موارد زکات وجود دارد.
عالمی از افزایش مداوم وجوهات جمع‌آوری شده از محل زکات پس از تشکیل ستاد زکات سخن گفت و اظهار امیدواری کرد؛ این روند همچنان تصاعدی باشد.
دستیار معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی  نیز در این همایش گفت: در سال ۸۳ که نخستین سال شکل‌گیری دبیرخانه ستاد زکات در کمیته امداد بود، یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کل وجوهات جمع‌‌آوری شده از محل زکات بود.
علی ابراهیمی افزود: این رقم در سال ۸۶ به ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، در سال ۸۷ به ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، در سال ۸۸ و ۸۹ به ۶۰ میلیارد تومان و در سال ۹۰ به ۹۸ میلیارد تومان رسید.
ابراهیمی تصریح کرد: کل وجوهات زکات از سال ۸۳ تاکنون ۲۷۲ میلیارد تومان بوده که ۹۵ میلیارد تومان سهم فقرا و نیازمندان و ۱۷۷ میلیارد تومان به طور فی‌سبیل‌الله برای پروژه‌های عمرانی و آبادانی در سطح کشور به مصرف رسیده است.
وی ادامه داد: از محل این وجوهات ۵ هزار و ۸۲۰ پروژه در سطح کشور شروع به کار کرده که ۳ هزار و ۸۰۰ مورد آن احداث مسجد و مابقی تعمیر حوزه‌های علمیه، پل‌سازی، روشنایی معابر و سایر کارهای عام‌المنفعه بوده است.  


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.