رئیس آ.سه.آن از توافق اعضا در مورد مسائل دریایی منطقه خبر داد

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبر آسیا، کامبوج که ریاست دوره ای این اتحادیه را در زمان حاضر بر عهده دارد، اعلام کرد: اعضای این اتحادیه در شش اصل در باره چالش های دریایی منطقه به توافق رسیده اند.

این بیانیه کامبوج که در آن تعهد به قوانین بین المللی و اجتناب از نیروی قهری به منظور حل چالش های منطقه ای نیز ذکر شده، تلاشی برای پایان دادن به ناهماهنگی حاصله بین اعضای این اتحادیه است که در نشست دو هفته پیش وزیران امور خارجه آ.سه.آن و در پی عدم صدور بیانیه مشترک این نشست، به وجود آمده بود.

‘هور نامهونگ’ وزیرامورخارجه کامبوج در حالی فیلیپین و ویتنام را در عدم صدور بیانیه مشترک این نشست که در حیات ۴۵ ساله این اتحادیه بی سابقه بوده است، مقصر اعلام کرد که این اصول ششگانه موافقت شده در نشست وزرا نیز مطرح شده بود، اما توسط فیلیپین و ویتنام مورد قبول واقع نشد.

وی از اینکه اعضای اتحادیه در ابتدا با این اصول به طور کامل مخالفت کردند و اکنون آنرا می پذیرند، ابراز تعجب کرده است.

در حالی که کامبوج انگشت اتهام در مورد عدم صدور بیانیه مشترک را به سوی فیلیپین و ویتنام نشانه گرفته است، برخی از تحلیلگران معتقدند خود این کشور که از متحدان اصلی چین به شمار می رود در این روند سهم قابل توجهی داشته است.

اصول ششگانه توافق در مورد مسائل دریای چین جنوبی که جزئیات آن انتشار نیافته است پس از تلاش های ‘مارتی ناتالیگاوا’ وزیر امور خارجه اندونزی صورت می گیرد که پس از نشست وزرای آ.سه.آن ضمن ناامید خواندن این عدم توافق، سفرهای منطقه ای خود به کشورهای دهگانه این اتحادیه را آغاز کرد تا با وزرای امور خارجه در این مورد دیدار و گفت وگو کند.

چین مدعی مالکیت بر تمامی آبهای دریای چین جنوبی است و از طرفی نیز کشورهای فیلیپین، ویتنام، برونئی، و مالزی با ادعایی مشابه مدعی مالکیت بر بخش هایی از این دریا هستند که از نظر تجارت دریایی و همچنین منابع نفت و گاز حائز اهمیت است.

مالزی، سنگاپور، اندونزی، برونئی، فیلیپین، ویتنام، کامبوج، لائوس، تایلند و میانمار اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آ.سه.آن) را تشکیل می دهند.

آساق**۳۳۵/

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۹۲۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.