رئیس ستاد دیه: دفاتر مهریه بیشتر از ۱۴ سکه را ثبت نکنند

زهرا تالانی:چندی پیش رئیس قوه قضاییه از ابلاغ آیین‌نامه آزادی زندانیان معسر در پرداخت مهریه خبر داد تا به موجب آن افرادی که در پرداخت مهریه معسر هستند یا در معسر بودن یا نبودن آنان تردید وجود دارد، به زندان نخواهند رفت.در همین زمینه با اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور گفت وگویی را انجام داده ایم.وی می گوید:این طرح خوبی است و امیدوارم به زودی ابلاغ شود اما باید تلاش کنیم ضرب المثل «مهریه را کی داده و کی گرفته» از زبان خانواده های ایرانی برچیده شود.

همانطور که می دانید رئیس قوه قضاییه به تازگی اعلام کرده کسانی که توانایی پرداخت مهریه ندارند به زندان نمی روند.آیا این تصمیم به خاطر افزایش تعداد زندانیان گرفته شده است؟
بله.در سال ۸۹ و ۹۰ حدود ۲۰ هزار کانون خانواده به دلیل شکایت زوجه علیه زوج برای دریافت مهریه از هم پاشیده است.این آمار هر روز هم افزایش می یابد.به نظر من قبل از این کارها باید فرهنگ مهریه بالا را درست کرد.ما ۴ سال است که در تلاشیم این موضوع را فرهنگ سازی کنیم و در مجلس هم تلاشهایی در این زمینه انجام داده ایم.

در همین زمینه مجلس سال گذشته لایحه ای داشت که مهریه بالای ۱۱۰ سکه زندانی ندارد ؟
با این افزایش قیمت سکه ،۱۱۰ سکه هم زیاد است و باید دفاتر اسناد را مجبور کرد که بیشتر از ۱۴ سکه را ثبت نکنند. باید این ضرب المثل «مهریه را کی داده و کی گرفته» از زبان خانواده های ایرانی برچیده شود چراکه ما شاهد هستیم خانواده‌ها با شکایت مهریه را می‌گیرند و طرف مقابل نیز مجبور به پرداخت آن است.
پیشنهاد کمیته حقوقی ستاد دیه این بود که در عقد نامه ها از کلمه عندالاستطاعه استفاده و ثبت شود تا زوج در صورت داشتن استطاعت و توان مالی مهریه زوجه را پرداخت کند البته این پیشنهاد است و باید در مجلس توسط کارشناسان راهکارهای جلوگیری از فرارقانونی افراد سودجو هم درنظر گرفته شود تا زوجه دچار مشکل نشود.

آیین نامه قوه قضاییه چه زمانی ابلاغ می شود؟
امیدوارم هرچه سریعتر ابلاغ شود.البته باز هم تاکید دارم که باید فرهنگ ازدواج درست و مهریه پایین توسط مسئولان و دولت فرهنگ سازی شود.
۴۵۲۳۲

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.