رئیس فرهنگستان هنر کشور برلزوم تاسیس بنیاد ارومیه شناسی تاکید کرد

استاد علی معلم دامغانی روز دوشنه در آیین گشایش همایش هم اندیشی شهر ایرانی شهر تاریخی ، فرهنگی، مذهبی ارومیه که در تالار فرهنگستان هنر در تهران برگزار شد افزود: در تمام همایش های مشابه که تا کنون برگزار شده ، ارومیه تنها شهری است که از عهده تاسیس بنیادی برای معرفی داشته ها و ظرفیت های خود برآمده است.

وی گفت: این بنیاد خواهد توانست تمام اورموی ها را با تمام تفاوت های دینی و فرهنگی و مذهبی به شایستگی معرفی کند.

استاد معلم دامغانی اضافه کرد: تاسیس بنیاد ارومیه شناسی سبب خواهد شد در نوبت دیگر صدها کتاب برای ارومیه نوشته شود تا آیندگان از پیشینه این شهر تاریخی آگاه شوند.

رئیس فرهنگستان هنر ایران با اشاره به ویژگی های خاص ارومیه در تنوع اقوام و مذاهب و ادیان یاد آور شد: در شهر تاریخی ارومیه بین قومیت ها و ادیان و مذاهب هیچ دیواری نیست و اقوام ساکن در آن قرن ها است که در کنار یکدیگر زندگی کرده اند.

استاد معلم دامغانی اضافه کرد: بنا بر اسناد تاریخی شهر ارومیه زادگاه زرتشت است که از خاندانی آذرآبادگانی متولد شده و منشا توحید خواهی مردمان منطقه و یکتا پرستی بوده است.

وی با اشاره به تاریخچه ای از شهر ارومیه در سده های اخیر گفت: ارومیه شهر نامداری است که در طول سالیان دراز مشهور به ارجمندی و فرهنگ مداری بوده است بطوریکه مردمان این شهر همیشه فرهنگ ساز بوده اند.

استاد معلم دامغانی تاکید کرد: امیدواریم تاسیس بنیاد ارومیه شناسی بتواند با همکاری فرهنگسرای جمهوری اسلامی ایران گام های ارزشمندی برای معرفی ارومیه بردارد.

همایش هم اندیشی شهر ایرانی ˈ شهر تاریخی، فرهنگی و مذهبی ارومیهˈ با هدف معرفی ارومیه به عنوان یکی از هزار شهر تاریخی جهان است که یونسکو برگزار می کند و در آن شهرهایی که دارای فرهنگ ، تمدن و قدمت چند هزار ساله هستند معرفی می شوند.

در این همایش ۸ مقاله پژوهشی درباره ادبیات، میراث فرهنگی، هنرهای تجسمی، موسیقی، معماری این شهر تاریخی توسط اساتید دانشگاه ها و پژوهشگران ایرانی و استان آذربایجان غربی ارائه می شود.

برگزاری نمایشگاه آثار میراث فرهنگی، رونمایی از کتاب های تاریخی و فرهنگی ارومیه، اجرای موسیقی آیینی از جمله برنامه های جنبی این همایش می باشد.

بخش استان این همایش نیز بیست و پنجم ماه جاری در ارومیه برگزار خواهد شد.

۵۸۳

انتهای پیام /*

Cultural@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.