رئیس کارگروه تلفن همراه مجمع عالی واردات از قاچاق ۶۰درصدی گوشی خبرداد!

۱۳م اسفند ،

 

رئیس کارگروه تلفن همراه در مجمع عالی واردات از شناسایی ۵۰۰ فروشنده متخلف گوشی های قاچاق در بازار موبایل و جمع آوری این گوشی ها از سطح بازار خبر داد و گفت: براساس آخرین بررسی های به عمل آمده نیاز مصرفی کشور در زمینه گوشی موبایل، ماهانه بین ۴۳۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه برآورد می‌شود که ۶۰ تا ۷۰ درصد این نیاز به صورت غیرقانونی و قاچاق تامین می‌شود.
مهدی عبقری در گفتگو با مهر، با اشاره به آمار و ارقام موجود از بازار گوشی تلفن همراه کشور و جزئیات طرح جمع آوری گوشی های قاچاق از سطح بازار که از اول بهمن ماه امسال کلید خورد، اظهار داشت: تا پایان بهمن ماه امسال براساس برآوردهای انجام شده بالغ بر ۲ میلیون دستگاه گوشی به صورت قانونی وارد کشور شده و با توجه به نیاز حدود ۴۳۰ تا ۵۰۰ هزار گوشی در ماه، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز گوشی کاربران ایرانی به صورت قاچاق تامین می‌شود.
 
رئیس شبکه بازرسی و نظارت مردمی کارگروه موبایل در مجمع واردات با بیان اینکه بحث قاچاق در سال جاری در کشور با کمترین میزان افزایش نسبت به سالهای قبل روبرو بوده است، ادامه داد: نیاز ماهانه داخلی کشور در سال ۹۰ بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه گوشی و نیاز سالانه آن بالغ بر ۷ میلیون دستگاه بوده که براساس آمارهای گمرک درسال قبل تنها یک میلیون و چهارصد هزار دستگاه به صورت قانونی وارد کشور شده و بالغ بر ۶ میلیون گوشی توزیع شده در بازار به صورت غیرقانونی و قاچاق بوده است.
 
وی افزود: این در حالی است که در سال ۹۱ تنها ۳ میلیون دستگاه موبایل قاچاق وارد کشور شده که این نشان از کاهش ۵۰ درصدی قاچاق در سال جاری دارد.
 
عبقری تشدید طرح شبکه نظارت مردمی – شبنم – و نظارت های مستمر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را از جمله دلایل کاهش قاچاق موبایل در کشور عنوان کرد و گفت: البته در این میان نوسانات ارزی و کاهش قدرت خرید مردم بی تاثیر نبوده است.
 
رئیس شبکه بازرسی و نظارت مردمی کارگروه موبایل در مجمع واردات پیش بینی کرد که سال ۹۲ نیز نیاز بازار ماهانه خانوارهای ایرانی به گوشی موبایل، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه باشد و با وجود اجرای طرح شبنم و تشدید نظارت های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۶۰ درصد گوشی های موبایل به صورت قانونی وارد کشور شود.
 
وی در مورد اجرای طرح جمع آوری گوشی های قاچاق از سطح بازار نیز به مهر گفت: از زمان اعلام نهایی طرح جمع آوری گوشی‌های قاچاق در سطح بازار تلفن همراه در ۲۳ روز اول اجرای این طرح، ۲۴۰ گشت مستقل همراه با ۱۷۰۰ مورد بازرسی صورت گرفته که به شناسایی ۵۰۰ مغازه متخلف فروشنده کالاهای قاچاق منتج شد.
 
عبقری اضافه کرد: در این راستا و بعد از در اختیار گذاشتن اموال قاچاق گوشی موبایل به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، این کالاها بعد از استعلام برای تاییدیه و برخورداری از استانداردهای لازم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فرستاده می گردد تا از لحاظ فنی مورد آزمایش قرار گیرند و بعد از تست‌های لازم با برچسب‌های شبنم وارد بازار می‌شوند.
 
رئیس شبکه بازرسی و نظارت مردمی کارگروه موبایل در مجمع واردات با بیان اینکه طرح جمع آوری گوشی‌های قاچاق براساس اهداف مدنظر برنامه پنجم توسعه کشور اجرایی می‌شود خاطرنشان کرد: در ۹ ماه اول امسال بالغ بر ۵۶۴ تن موبایل به ارزش ۵۸ میلیون و ۸۰ هزار دلار وارد کشور شد.

ایستنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.