رادیکال های آزاد با خواص این گیاه دارویی مهار می گردد

اردیبهشت ۱۴۰۳

رادیکال های آزاد بیش از صد اختلال در انسان ایجاد می کند و شناسایی و بررسی خواص بعضی گیاهان دارویی مانند گزنه می تواند رادیکال های آزاد را مهار کرد.

مطهره میرزایی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی گیاهی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران افزود: گیاه گزنه مقادیر فراوانی ترکیبات فنلی در خود دارد در مطالعه ای که انجام شد خواص آنتی اکسیدانی اندام های مختلف گزنه در استان گلستان مورد بررسی قرار گرفت.

وی اذعان کرد: گیاه گزنه خواص دارویی متعددی دارد و مطالعات نشان داده که این گیاه در درمان بیماری هایی چون دیابت، بیماری های گوارشی، جنسی، درد مفاصل، کم خونی …. استفاده می گردد و عصاره این گیاه نیز اثرات ضد باکتری دارد و این اثرات روی باکتری های گرم مثبت و منفی چندین بار بیشتر از مواد شیمیایی ضد باکتری است همچنین عصاره گیاه گزنه می تواند تکثیر ویروس های ایدز و هپاتیت را تقویت کند.

میرزایی همچنین گفت: در برگ ساقه و ریشه گیاه گزنه مقدار بسیاری ترکیبات فنلی شناسایی شده است که برای جلوگیری از اثرات سو رادیکال های آزاد می تواند مورد استفاده قرار گیرد و در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که بالاترین میزان در اجزای گیاه در شرایط محیطی مختلف تغییر است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.