راسموسن:جهان با چالش‌های امنیتی تازهی روبروست/ تداوم روابط استراتژیک با روسیه را خواهانیم

۱۵ام بهمن ،

reuters1-67.jpg

دبیرکل ائتلاف ناتو در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که جهان با چالش‌های امنیتی تازهی مواجه شده است و اعضای این ائتلاف باید درخصوص ساختارهای نظامی خود برای خروج از افغانستان تجدید نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در پاسخ به سئوالی در مورد سپر دفاع موشکی که همواره مساله مورد اختلاف میان ناتو و روسیه بوده و چگونگی روابط مسکو با این ائتلاف گفت: یک ارتباط واضح میان آنچه که ما می‌گوییم و آنچه که انجام می‌دهیم وجود دارد. زمانی که ما در لیسبون مذاکراتی انجام دادیم، تصمیم گرفتیم تا یک رابطه استراتژیک درست و صحیح را میان مسکو و ناتو ایجاد کنیم. ما خواهان تداوم آن هستیم. در آن مورد ما از روسیه دعوت کردیم تا دربارهٔ سپر دفاع موشکی همکاری داشته باشد و آن دعوت همچنان پابرجاست. ما این موضوع را که ناتو خواهان استقرار یک سیستم دفاع موشکی است به صورت واضح بیان کردیم چرا که این امر یک التزام برای ما به منظور تضمین و دفاع از مردم است. ما تهدید موشکی را یک تهدید واقعی می‌دانیم و بنابراین برای مقابله با آن نیازمند یک دفاع واقعی هستیم. این ضرورت یک ائتلاف دفاعی است.

دبیرکل ناتو افزود: خبرها مثبت این است که در طول این سه سال قبل، ما به سمت همکاری میان ناتو و مسکو حرکت کرده‌ایم و این امر زمانی صورت گرفته که دربارهٔ افغانستان، مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و مقابله با دزدان دریایی فعالیت داشتیم. فکر می‌کنم که ما در همکاری و روابط خود به پیشرفت دست پیدا کرده‌ایم.

راسموسن دربارهٔ این سئوال که دیدگاهش در خصوص توانایی‌ها و قابلیت‌های ناتو چیست، گفت: ما شاهد تداوم همکاری قوی میان ناتو و آمریکا و فعالیت‌های واشنگتن در عملیات مشترک ناتو هستیم. اما شما شاهد تغییر حضور آمریکا در اروپا میباشید. تغییراتی که سبب تغییر در چالش‌های امنیتی می‌شوند. شما شاهد کاهش نیروهای ثابت آمریکا در اروپا خواهید بود. اوضاع تغییر کرده و ما با چالش‌های امنیتی تازهی رو به رو شده‌ایم.

دبیرکل ناتو افزود: همکاری بزرگ آمریکا دربارهٔ سیستم سپر دفاع موشکی ناتو نشان دهنده این است که واشنگتن حضور خود در برای برقراری امنیت در اروپا تجدید می‌کند و هم اکنون تمرکز آمریکا بر چالش‌ امنیتی موجود در منطقه است. مثال دیگر این است که دولت آمریکا تصیم گرفته تا ماموریت نظامی خود را به سمت نیروهای واکنش ناتو سوق دهد و این شرکت و حضور به معنای افزایش عملیات آموزشی و مانورهای ما در آینده است. همزمان با تسریع کاهش حضور نیروهای ناتو در عملیات نظامی ما قصد داریم تا به آموزش و انجام مانورها بپردازیم و قابلیت‌های خود را برای انجام عملیات مشترک تقویت کنیم. این نمونه‌هایی از نوع تازه حضور آمریکا در امنیت اروپا است و من از آن استقبال می‌کنم.

آندرس فوگ راسموسن در پاسخ به سئوالی در خصوص پیشرفت گروه‌های افراطی در آفریقا به ویژه کشور مالی و چگونگی برخورد ناتو با این روند، گفت: شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای بسیج نیروها تحت رهبری کشورهای آفریقایی را برای انجام اقدامات در مالی مجاز دانست بنابراین من برای حضور نیروهای ناتو در این کشور غرب آفریقا سببی نمی‌بینم. من از حضور نیروهای فرانسوی در مالی برای مقابله با شبه نظامیان افراطی که این کشور را به آشوب و ناآرامی کشانده‌اند استقبال می‌کنم. فرانسه متحد ناتو است و البته تحت رهبری کشورهای آفریقا این مداخله نظامی در حال انجام است. من همچنین از دیگر کشورهای متحد ناتو در حمایت از ماموریت فرانسه استقبال می‌کنم.

دبیرکل ناتو افزود: ما با کشورهایی در خاورمیانه و شمال آفریقا همکاری داریم. کشورهایی که به سمت دموکراسی در حال تغییر می باشند، همچنین تجربه این مساله را دارند چگونه بخش امنیتی را با استفاده از اصول دموکراتیک کنترل کنند.

راسموسن دربارهٔ این مساله که هنوز برنامه‌ای مشخص برای پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان وجود ندارد، گفت: ما از عملیات نظامی که در مالی و لیبی داشیم تجربیات خوبی کسب کرده‌ایم. در حقیقت ما در کشور مالی عملیاتی نداشتیم اما متحدان ما در این کشور آفریقایی عملیات نظامی دارند و موضوع مهمی که ما در این عملیات‌ها به آن پی بردیم این است که بدون همکاری آمریکا هیچ اقدامی صورت نمی‌گرفت. گمان نمی‌کنم که متحدان اروپایی ناتو به این نتیجه رسیده باشند که این برای اروپا ضرورت دارد در تامین سوخت‌ هواپیماها همانطور که در لیبی صورت گرفت، سرمایه‌گذاری کنند.

آندرس فوگ راسموسن از سال ۲۰۰۹ میلادی دبیرکل ناتو است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.