رام کردن اژدها

جام جم آنلاین: فضاپیمای دراگون (اژدها)، نقش اصلی پروژه مشترک ناسا و اسپیس ایکس را ایفا می‌کند که در اصل برای انتقال بار ساخته شده و عنوان اولین فضاپیمای خصوصی جهان را یدک می‌کشد.

این فضاپیما در ماموریت آینده ناسا و اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود و در آنجا پس از مبادله بار دوباره به زمین باز خواهد گشت.

دراگون سرآغاز فصل جدیدی از فضاپیماهاست که ناسا به آنها روی آورده است. پس از بازنشستگی شاتل‌ها، این نوع جدید فضاپیماها امنیت بالاتر، تکنولوژی پیشرفته‌تر و البته سود و صرفه بیشتری دار​د.

دراگون که بزودی و پس از چند بار تاخیر از سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی برای یک ماموریت سه هفته‌ای به فضا فرستاده خواهد شد پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی باید مدتی از دور این ایستگاه را تعقیب کند تا بررسی‌های راه دور از بخش‌های مختلف آن تمام شود و تنها در آن صورت، دراگون با کمک کانادارم۲ که یک بازوی روباتیک است در کنار ایستگاه بین‌المللی فضایی پهلو می‌گیرد.

این فضاپیما هنگام حضیض مداری ایستگاه (کمترین فاصله ایستگاه تا زمین) به آن نزدیک می‌شود و توقفی کوتاه در فاصله ۲٫۵ کیلومتری آن دارد. دلیل این توقف بررسی مجدد حسگرها و سیستم‌های نوری برای اقدام به پهلوگیری در امنیت کامل است.

نقش کانادارم ۲ در این ماموریت

هنگامی که دراگون کاملا در کنار ایستگاه فضایی قرار می‌گیرد، کانادارم ۲ وارد عمل می‌شود. این روبات، وسیله‌ای است که به کپسول بار دراگون قلاب می‌شود و آن را به سمت یکی از لنگرگاه‌های ایستگاه فضایی می‌برد.

دان پتیت، فضانورد ناسا و آندره کوییپرز، فضانورد اسا که هر دو از ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند، کنترل کانادارم ۲ را در دست دارند.

این عملیات هشت تا ۱۰ متر زیر ایستگاه انجام می‌شود؛ به این صورت که پتیت بازوی روباتیک کانادارم۲ را کنترل می‌کند و خود کانادارم۲ هم تحت کنترل کوییپرز است که آن را دقیق در کپسول قلاب می‌کند تا کپسول بدرستی به ایستگاه نزدیک شود.

دراگون سومین فضاپیمایی است که در طول ماموریتش از کانادارم۲ برای پهلوگیری استفاده می‌کند. در طول ۱۸ روزی که دراگون در کنار ایستگاه بین‌المللی فضایی است، فضانوردان بار آن را که حدود نیم تن غذا و لباس است، تخلیه می‌کنند و به اتاق‌هایی که از قبل تنظیم فشار شده، می‌برند.

در روز ششم ماموریت، کانادارم۲ و وسیله دیگری به نام دکستر، بدنه و سطح خارجی دراگون را بررسی می‌کنند تا در صورت مشاهده هرگونه اثر ضربه یا آسیب‌دیدگی، آن را ثبت و به مرکز کنترل زمینی مخابره کنند.

در پایان ماموریت هم، کانادارم۲ دراگون را از ایستگاه جدا می‌کند تا این وسیله نقلیه بزرگ برای فرود به زمین برگردد تا در آنجا سرویس‌های لازم را دریافت کند و برای ماموریت‌های بعدی آماده شود.

منبع :​space-travel – مترجم: مریم درودیان


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.